20 kwietnia 2018r. w IV Liceum Ogólnokształcącym im. gen. Stanisława
Maczka w Katowicach miał miejsce “Dzień Otwarty”. Gimnazjaliści oraz ich
rodzice mogli tego dnia zobaczyć IV LO oraz odwiedzić pracownie,
porozmawiać z uczniami szkoły, nauczycielami. Mogli również dowiedzieć
się o oferowanych kierunkach, klubach, kołach, zajęciach dodatkowych
oraz o wszystkich wydarzeniach oraz projektach jakie realizuje IV LO. W
sali 31, która jest pracownią matematyczną została przygotowana
prezentacja projektu “Nowoczesne i aktywizujące metody rozwijania kompetencji matematycznych” realizowanego w ramach projektu Erasmus+.
Pracownia matematyczna została
udekorowana pracami, jakie przygotowały uczestniczki krótkoterminowej
wymiany uczniów do Włoch w postaci plakatów- piktogramów opisujących
pojęcia matematyczne a wykonanych w języku angielskim. Dodatkową
dekorację stanowił napis MATHS – również wykonany przez uczestniczki
wyjazdu C3 – odzwierciedlający logo projektu. Przy wejściu do sali nie
zabrakło informacji o tym, że projekt realizowany jest w ramach programu
Erasmus+. Tytuł projektu oraz informacja o szkołach partnerskich
prezentowana była na roll-upie reklamowym. Na wszystkich przygotowanych
stanowiskach przyszli uczniowie IV LO znaleźć mogli ulotki reklamujące
projekt.
W czasie pobytu w sali 31 gimnazjalistom
zaprezentowane zostały projekty matematyczne jakie uczniowie IV LO
wykonali w ramach pracy metodą projektu na lekcji matematyki. Były to
filmy nagrane przez uczniów klasy 2b, 2c, 2d, 2e. Można było również
zagrać w gry planszowe przygotowane przez uczniów tychże klas.
W ramach aktywizowania uczniów i zmiany nastawienia do uczenia się matematyki, co jest jednym z celów projektu, z okazji “Dnia Otwartego” udostępniono gimnazjalistom w pracowni matematycznej gry i quizy wypracowane w projekcie jako gamifikacja na lekcjach matematyki. Uczniowie mogli zagrać w quiz matematyczny przygotowany przez Panią Lucynę Pawłowską w języku angielskim na platformie Quizizz.
Aplikacja Quizizz jest bardzo prosta w obsłudze. Uczniowie logują się za pomocą wygenerowanego pinu, podają swoje imię. Logowanie może odbywać się na komputerze, tablecie czy tez telefonie. Na koniec otrzymujemy zestawienie, które również możemy pobrać w formie pliku Excel. Zestawienie daje nie tylko wyniki poszczególnych uczniów i ranking na tle pozostałych, ale dodatkowo jest dla mnie nauczyciela ważne, bo pokazuje trudność zadania. Wyświetla się przy każdym pytaniu sumaryczna ilość osób, które rozwiązały poprawnie, rozwiązały źle lub nie odpowiedziały.
W ramach aktywizowania uczniów i zmiany nastawienia do uczenia się matematyki, co jest jednym z celów projektu, z okazji “Dnia Otwartego” udostępniono gimnazjalistom w pracowni matematycznej gry i quizy wypracowane w projekcie jako gamifikacja na lekcjach matematyki. Uczniowie mogli zagrać w quiz matematyczny przygotowany przez Panią Lucynę Pawłowską w języku angielskim na platformie Quizizz.
Aplikacja Quizizz jest bardzo prosta w obsłudze. Uczniowie logują się za pomocą wygenerowanego pinu, podają swoje imię. Logowanie może odbywać się na komputerze, tablecie czy tez telefonie. Na koniec otrzymujemy zestawienie, które również możemy pobrać w formie pliku Excel. Zestawienie daje nie tylko wyniki poszczególnych uczniów i ranking na tle pozostałych, ale dodatkowo jest dla mnie nauczyciela ważne, bo pokazuje trudność zadania. Wyświetla się przy każdym pytaniu sumaryczna ilość osób, które rozwiązały poprawnie, rozwiązały źle lub nie odpowiedziały.
Po zakończonym quizie uczestnik widzi na
swoim ekranie zestawienie wszystkich swoich odpowiedzi z podanymi
prawidłowymi odpowiedziami. Nauczyciel cały czas śledzi postępy uczniów
na swoim koncie i ekranie. Gdy czas się skończy – pytanie nie znika,
należy udzielić odpowiedzi, ale wówczas za prawidłową odpowiedź uzyskamy
tylko 600 punktów. Gdy zmieścimy się w czasie możliwe do uzyskania
punkty mieszczą się w przedziale 700 – 1000 w zależności od naszego
refleksu i stanu wiedzy Czas odmierza przesympatyczny awatarek, który
przesuwa się w określonym czasie na górnym pasku ekranu.
W quizie tworzy się pytania z czterema
odpowiedziami, wśród których jedna jest poprawna – dokładnie model zadań
zamkniętych na maturze z matematyki. Istnieje zatem możliwość
zaznaczenia tylko jednej poprawnej odpowiedzi, pytania mieszają się za
każdym razem niezależnie od nas i, co najważniejsze, pytania uczestnicy
widzą bezpośrednio na swoim ekranie bez konieczności spoglądania na
ekran wyświetlany przez nauczyciela.
Drugim quizem był FlipQuiz przygotowany w języku polskim i angielskim przez Panią Katarzynę Trajdos.
FlipQuiz jest to narzędzie do tworzenia interaktywnej tablicy z pytaniami. W programie możemy stworzyć do 6 kategorii (wiersze) oraz 5 pytań w kategoriach (kolumny) razem 30 pytań. Pytania w kategoriach są możemy ułożyć ze względu na trudność pytania. Punkty przyznawane sa od 100 – 500 punktów. Te najłatwiejsze za 100 itd… Korzystanie z tego rodzaju quizu przypomina program Va Bank. Uczniowie dotykają kostki wyświetlanej na tablicy multimedialnej (ewentualnie myszka czy wskaźnik na komputerze) z pytaniem, kostka się odwraca i odpowiadamy. W programie można ustawić czas na odpowiedź.
FlipQuiz jest to narzędzie do tworzenia interaktywnej tablicy z pytaniami. W programie możemy stworzyć do 6 kategorii (wiersze) oraz 5 pytań w kategoriach (kolumny) razem 30 pytań. Pytania w kategoriach są możemy ułożyć ze względu na trudność pytania. Punkty przyznawane sa od 100 – 500 punktów. Te najłatwiejsze za 100 itd… Korzystanie z tego rodzaju quizu przypomina program Va Bank. Uczniowie dotykają kostki wyświetlanej na tablicy multimedialnej (ewentualnie myszka czy wskaźnik na komputerze) z pytaniem, kostka się odwraca i odpowiadamy. W programie można ustawić czas na odpowiedź.
W czasie “Dnia Otwartego” uczestniczki
wyjazdu C3 – krótkoterminowej wymianie uczniów do Włoch – opowiadały
gimnazjalistom o działaniach, jakie min. miały lub będą miały miejsce w
projekcie: warsztaty z języka angielskiego, warsztaty tworzenia
książeczek elektronicznych, tworzenie plakatów w języku angielskim oraz
przygotowanie prezentacji o ciekawostkach matematycznych, udział w
konkursie fotograficznym “Nasze miasto oczami matematyki”, “Zjawiska
fizyczne” oraz o możliwości w przyszłym roku aplikowania do działań
projektowych.
Uczniowie mogli też zapoznać się z grami i łamigłówkami matematycznymi, które prezentowali uczniowie klasy 2c oraz porozmawiać z uczniami i absolwentami, którzy odwiedzili “swoją klasę”, o lekcjach matematyki i działaniach matematycznych jakie proponuje IV LO.
W czasie “Dnia Otwartego” na tablicy w sali 31 pojawił się tajemniczy napis:
tego się trzymajmy :).
Dodatkową atrakcją w czasie “Dania Otwartego” był matematyczny ESCAPE
ROOM, który powstał w czasie pracy metodą projektu na lekcjach
matematyki. Autorami zadań i łamigłówek są uczniowie klasy 2c.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz