UFoN

 Uczniowskie Forum Naukowe

Zagadki matematyki, których dotąd nie rozwiązano i ich twórcy

Wystąpienie Kamila, Dawida oraz Adriana dotyczyło: Zagadki matematyki, których dotąd nie rozwiązano i ich twórców

 20160204_120024_1

Grupa uczniów prowadzących forum skupiła się na otwartych problemach matematycznych:
ž  Problemy Hilberta
ž  Problemy Landau
ž  Problemy milenijne
ž  Problemy Smale’a

Uczniowie rozpoczęli swoje wystąpienie od zapoznania pozostałych uczniów czym w ogóle są problemy milenijne:
Millennium Prize Problems – zestaw siedmiu zagadnień matematycznych  ogłoszonych przez Instytut Matematyczny Claya  24 maja 2000 roku; za rozwiązanie każdego z  nich wyznaczono milion dolarów nagrody.
20160204_115318_1

Mogliśmy się również dowiedzieć gdzie i czym się zajmuje Instytut Matematyczny Claya oraz w którym roku jakie problemy były badane. Ciekawą poruszaną kwestią było wytłumaczenie czym jest problem NP. – tzw problem decyzyjny.

Za drugą cześć prezentacji był odpowiedzialny Dawid. Przedstawił nam sylwetki uczonych: Jules Henri Poincaré, Riemana  oraz opowiedział o hipoteza Poincarégo i Riemanna.

Hipoteza Poincaré:
Każda trójwymiarowa  zwarta i jednospójna  rozmaitość  topologiczna bez  brzegu jest  homeomorficzna ze  sferą trójwymiarową.

Hipoteza Riemana
Sformułowana w 1859 roku hipoteza dotycząca  badanej przez niemieckiego matematyka  Bernharda Riemanna funkcji dzeta. Jest jednym z największych nierozwiązanych  problemów w matematyce
20160204_120059_1

Ostatni z uczniów Arian – opowiadał o:
Równaniach Naviera-Stokesa
Hipotezie Hodge’a
Hipotezie Bircha  i Swinnertona – Dyera
Teorii Yanga – Millsa
Problemach Hilberta
Hipotezie Goldbacha

20160204_115451
Ciekawie postawionym wnioskiem na koniec wystąpienia było stwierdzenie: Wcześniej sądzono, że matematyka jest  nauką zupełną. Dzięki temu twierdzeniu  wiemy jednak, że nie da się tak  zaprogramować komputera, by rozwiązał on  wszystkie problemy matematyczne.

Tradycyjnie również grupa przygotowała gazetkę w gablocie obok pracowni matematycznej.


Najsłynniejsi spośród matematyków świata i ich osiągnięcia

Kolejnym wystąpieniem w ramach ścieżki edukacyjnej Szkoła z klasą 2.0 - UFoN - Uczniowskie Forum Naukowe jest prezentacja Tomka, Macka i Mateusza na temat trzech z najbardziej ich zdaniem ważnych matematyków starożytnych- Najsłynniejsi spośród matematyków świata i ich osiągnięcia.. Uczniowie przygotowali się bardzo starannie do wystąpienia. Zrealizowali wszystkie zamierzone cele. Większość tekstu mówili z pamięci oraz podpierali się tylko nieznacznie informacjami zapisanym na kartce.


Mateusz opracował modele i ćwiczenia pokazujące możliwości znajdowania trójek boków trójkąta prostokątnego. Maciek i Tomek opowiadali o anegdotach związanych z matematykami. Całość wspaniałego wystąpienia uświetniła dobrze przygotowana prezentacja oraz sam wygląd prowadzących forum.

20151208_100242
20151208_102421

Dodatkowo uczniowie przygotowali ładna gazetkę o matematykach

20151208_101523  WP_20151109_007   WP_20151109_008

 Jak rozszyfrowano maszynę Enigmy.
WP_20151109_003 
Kolejne wystąpienie grupy projektowej Uczniowskiego Forum Naukowego  - tym razem tematem jest Jak rozszyfrowano maszynę Enigmy.
Z wystąpienia dowiedzieliśmy się czym jest maszyna enigma?

WP_20151105_001
Enigma- niemiecka przenośna, elektromechaniczna maszyna szyfrująca, oparta na zasadzie obracających się wirników, opracowana przez Artura Scherbiusa, a następnie produkowana przez wytwórnię Scherbius & Ritter.
Poznaliśmy historię Enigmy.
WP_20151105_004Prowadzący również opowiedzieli o handlowych i wojskowych  wersjach enigmy, czym się różniły i jakie miały zasady działania. Opowiadali również o zasadach szyfrowania.


WP_20151105_005



Wystąpienie było pełne pasji. Uczniowie rysowali rysunki na tablicy aby inni słuchający mogli zrozumieć zasadę działania enigmy.



Matematyka a finanse rodziny

To  pierwsze wystąpienie w ramach UFoNu - Uczniowskiego forum naukowego.
Uczniowie - Mateusz, Krzysztof i Krystian opracowali materiał dotyczący finansów rodziny.
Postawili tezę, że budżet domowy i spisywanie wydatków często wrzucane są do jednego worka. A jest między nimi zasadnicza różnica. Natomiast dobrze połączone pozwalają przejąć Nam kontrolę nad naszymi własnymi finansami.
W czasie wystąpienia uczniowie mówili o spisywaniu wydatku czyli dokumentowaniu przeszłości oraz o tym że budżet domowy to również planowanie przyszłości.
Mateusz opowiedział o tym, co przeszkadza nam w dobrym planowaniu budżetu domowego i jakie są dobre zasady tego planowania. ciekawym podsumowaniem jego wystąpienia było zwrócenie uwagi, że również w w planowaniu musimy wziąć pod uwagę Fundusz awaryjny i wydatków nieregularnych. Na koniec wystąpienia pokazał uczniom przykładowe arkusze z tabelami i pozycjami do planowania budżetu. Wraz z całą klasa przeprowadził symulacje podziału wydatków z kieszonkowego. 
Mateusz_Krzysztof
W drugiej części Krzysztof przedstawił informację o kredytach - co to jest kredyt,            jakie są rodzaje kredytów, co musi zawierać umowa kredytowa oraz to czy zawsze opłaca się zaciągać kredyty.
budzet
materiał pochodzi ze strony: htpp://jakoszczedzacpieniadze.pl
budzet2
Krystian był odpowiedzialny za przygotowanie gazetki ściennej.






Właśnie  rozpoczynamy  comiesięczny cykl wystąpień uczniów  - Uczniowskie Forum Naukowe.
Klasa 2c została podzielona na 3 osobowe drużyny, które w ramach swoich zadań mają do przygotowania gazetkę szkolną - na drugim piętrze oraz wystąpienie przed klasą z prezentacją na temat wymyślony przez uczniów klasy.
Wszystkie tematy są związane z matematyką. Ale celem moim jest aby to była matematyka użyteczna, taka która występuje w życiu codziennym a nie zawsze sobie z tego zdajemy sprawę.
Chcę zachęcić uczniów do szukania materiałów, ciekawego ich prezentowania i przełamania swojego strachu przez publicznymi wystąpieniami. Dodatkowym atutem całego naszego przedsięwzięcia będzie dzielenie się wiedzą z młodszymi kolegami z klasy 1 oraz uczniami z zaprzyjaźnionych szkół podstawowych.

Czym jest forum?

Uczniowskie Forum Naukowe to krótkie, pełne pasji wystąpienie na dowolny temat, przygotowane przez uczniów pod okiem nauczyciela, przez cały rok. W trakcie przygotowań uczniowie zbierają materiały, pogłębiają wiedzę na wybrany przez siebie temat, uczą się sztuki poprawnej wymowy oraz interesującej prezentacji i ćwiczą swoje wystąpienia przed kamerą, a następnie występują na forum.

Na dzisiejszej lekcji - 1.12.2015r - przeprowadziłam lekcję wprowadzającą czym  jest samo forum oraz jak powinna wyglądać dobra prezentacja.
W fazie początkowej lekcji opowiedziałam po co ta lekcja w ogóle będzie przeprowadzona, jakie są jej cele, czego uczniowie mają się nauczyć i co najważniejszego zapamiętać. Przygotowałam prezentację multimedialną opracowaną w PREZI na temat wystąpień publicznych oraz na temat dobrze wykonanie prezentacji. Zwróciłam uwagę na najważniejsze elementy zarówno wypowiedzi prowadzących przyszłe fora, sposobu prezentacji informacji jak i formy wykonanej prezentacji multimedialnej. Ustaliłam z uczniami tematykę i podział osób, oraz formy pracy. Wyznaczyliśmy 10 zespołów 3 osobowych, które raz na 3 tygodnie będą przedstawiały wybrany temat. Elementem dodatkowym będzie również przygotowanie gazetki tematycznej. Wyznaczyłam termin konsultacji dla uczniów. Na zakończenie poprosiłam o zgłoszenie się 3 chętnych grup do wykonania ćwiczenia, które znalazłam w materiałach. 

TEMATYKA:

1. Matematyka a finanse rodziny.

2. Jak rozszyfrowano maszynę Enigmy.

3. Najsłynniejsi spośród matematyków świata i ich osiągnięcia.

4. Zagadki matematyki, których dotąd nie rozwiązano i ch twórcy.

5. Matematyka w żeglarstwie.

6. Wykorzystanie matematyki w technologiach IT.

7. Matematyka a zagospodarowanie przestrzeni.

8. Matematyka w naukach przyrodniczych.

9. Zastosowanie matematyki w lotnictwie.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz