Zagadki matematyki, których dotąd nie rozwiązano i ich twórcy
Wystąpienie Kamila, Dawida oraz Adriana dotyczyło: Zagadki matematyki, których dotąd nie rozwiązano i ich twórców

Grupa uczniów prowadzących forum skupiła się na otwartych problemach matematycznych:
ž Problemy Hilberta
ž Problemy Landau
ž Problemy milenijne
ž Problemy Smale’a
Uczniowie rozpoczęli swoje wystąpienie od zapoznania pozostałych uczniów czym w ogóle są problemy milenijne:
Millennium Prize Problems – zestaw siedmiu zagadnień matematycznych ogłoszonych przez Instytut Matematyczny Claya 24 maja 2000 roku; za rozwiązanie każdego z nich wyznaczono milion dolarów nagrody.

Mogliśmy się również dowiedzieć gdzie i czym się zajmuje Instytut Matematyczny Claya oraz w którym roku jakie problemy były badane. Ciekawą poruszaną kwestią było wytłumaczenie czym jest problem NP. – tzw problem decyzyjny.
Za drugą cześć prezentacji był odpowiedzialny Dawid. Przedstawił nam sylwetki uczonych: Jules Henri Poincaré, Riemana oraz opowiedział o hipoteza Poincarégo i Riemanna.
Hipoteza Poincaré:
Każda trójwymiarowa zwarta i jednospójna rozmaitość topologiczna bez brzegu jest homeomorficzna ze sferą trójwymiarową.
Hipoteza Riemana
Sformułowana w 1859 roku hipoteza dotycząca badanej przez niemieckiego matematyka Bernharda Riemanna funkcji dzeta. Jest jednym z największych nierozwiązanych problemów w matematyce

Ostatni z uczniów Arian – opowiadał o:
Równaniach Naviera-Stokesa
Hipotezie Hodge’a
Hipotezie Bircha i Swinnertona – Dyera
Teorii Yanga – Millsa
Problemach Hilberta
Hipotezie Goldbacha
Ciekawie postawionym wnioskiem na koniec wystąpienia było stwierdzenie: Wcześniej
sądzono, że matematyka jest nauką zupełną. Dzięki temu twierdzeniu
wiemy jednak, że nie da się tak zaprogramować komputera, by rozwiązał
on wszystkie problemy matematyczne.
Tradycyjnie również grupa przygotowała gazetkę w gablocie obok pracowni matematycznej.
Najsłynniejsi spośród matematyków świata i ich osiągnięcia
Kolejnym wystąpieniem w ramach ścieżki edukacyjnej Szkoła z klasą 2.0
- UFoN - Uczniowskie Forum Naukowe jest prezentacja Tomka, Macka i
Mateusza na temat trzech z najbardziej ich zdaniem ważnych matematyków
starożytnych- Najsłynniejsi spośród matematyków świata i ich osiągnięcia..
Uczniowie przygotowali się bardzo starannie do wystąpienia.
Zrealizowali wszystkie zamierzone cele. Większość tekstu mówili z
pamięci oraz podpierali się tylko nieznacznie informacjami zapisanym na
kartce.
Mateusz
opracował modele i ćwiczenia pokazujące możliwości znajdowania trójek
boków trójkąta prostokątnego. Maciek i Tomek opowiadali o anegdotach
związanych z matematykami. Całość wspaniałego wystąpienia uświetniła
dobrze przygotowana prezentacja oraz sam wygląd prowadzących forum.
Dodatkowo uczniowie przygotowali ładna gazetkę o matematykach
Jak rozszyfrowano maszynę Enigmy.

Kolejne wystąpienie grupy projektowej Uczniowskiego Forum Naukowego - tym razem tematem jest Jak rozszyfrowano maszynę Enigmy.
Z wystąpienia dowiedzieliśmy się czym jest maszyna enigma?
Enigma- niemiecka przenośna,
elektromechaniczna maszyna szyfrująca, oparta na zasadzie obracających
się wirników, opracowana przez Artura Scherbiusa, a następnie
produkowana przez wytwórnię Scherbius & Ritter.
Poznaliśmy historię Enigmy.

Wystąpienie było pełne pasji. Uczniowie rysowali rysunki na tablicy aby inni słuchający mogli zrozumieć zasadę działania enigmy.
Matematyka a finanse rodziny
To pierwsze wystąpienie w ramach UFoNu - Uczniowskiego forum naukowego.
Uczniowie - Mateusz, Krzysztof i Krystian opracowali materiał dotyczący finansów rodziny.
Postawili
tezę, że budżet domowy i spisywanie wydatków często wrzucane są do
jednego worka. A jest między nimi zasadnicza różnica. Natomiast dobrze
połączone pozwalają przejąć Nam kontrolę nad naszymi własnymi finansami.
W czasie wystąpienia uczniowie mówili o spisywaniu wydatku czyli dokumentowaniu przeszłości oraz o tym że budżet domowy to również planowanie przyszłości.
Mateusz opowiedział o tym, co przeszkadza nam w dobrym planowaniu budżetu domowego i jakie są dobre zasady tego planowania. ciekawym podsumowaniem jego wystąpienia było zwrócenie uwagi, że również w w planowaniu musimy wziąć pod uwagę Fundusz awaryjny i wydatków nieregularnych. Na koniec wystąpienia pokazał uczniom przykładowe arkusze z tabelami i pozycjami do planowania budżetu. Wraz z całą klasa przeprowadził symulacje podziału wydatków z kieszonkowego.

W drugiej części Krzysztof przedstawił informację o kredytach - co to jest kredyt, jakie są rodzaje kredytów, co musi zawierać umowa kredytowa oraz to czy zawsze opłaca się zaciągać kredyty.

materiał pochodzi ze strony: htpp://jakoszczedzacpieniadze.pl

Krystian był odpowiedzialny za przygotowanie gazetki ściennej.
W czasie wystąpienia uczniowie mówili o spisywaniu wydatku czyli dokumentowaniu przeszłości oraz o tym że budżet domowy to również planowanie przyszłości.
Mateusz opowiedział o tym, co przeszkadza nam w dobrym planowaniu budżetu domowego i jakie są dobre zasady tego planowania. ciekawym podsumowaniem jego wystąpienia było zwrócenie uwagi, że również w w planowaniu musimy wziąć pod uwagę Fundusz awaryjny i wydatków nieregularnych. Na koniec wystąpienia pokazał uczniom przykładowe arkusze z tabelami i pozycjami do planowania budżetu. Wraz z całą klasa przeprowadził symulacje podziału wydatków z kieszonkowego.

W drugiej części Krzysztof przedstawił informację o kredytach - co to jest kredyt, jakie są rodzaje kredytów, co musi zawierać umowa kredytowa oraz to czy zawsze opłaca się zaciągać kredyty.

materiał pochodzi ze strony: htpp://jakoszczedzacpieniadze.pl

Krystian był odpowiedzialny za przygotowanie gazetki ściennej.
Właśnie rozpoczynamy comiesięczny cykl wystąpień uczniów - Uczniowskie Forum Naukowe.
Klasa 2c
została podzielona na 3 osobowe drużyny, które w ramach swoich zadań mają do
przygotowania gazetkę szkolną - na drugim piętrze oraz wystąpienie przed klasą
z prezentacją na temat wymyślony przez uczniów klasy.
Wszystkie
tematy są związane z matematyką. Ale celem moim jest aby to była matematyka
użyteczna, taka która występuje w życiu codziennym a nie zawsze sobie z tego
zdajemy sprawę.
Chcę
zachęcić uczniów do szukania materiałów, ciekawego ich prezentowania i
przełamania swojego strachu przez publicznymi wystąpieniami. Dodatkowym atutem
całego naszego przedsięwzięcia będzie dzielenie się wiedzą z młodszymi kolegami
z klasy 1 oraz uczniami z zaprzyjaźnionych szkół podstawowych.
Czym jest
forum?
Uczniowskie
Forum Naukowe to krótkie, pełne pasji wystąpienie na dowolny temat,
przygotowane przez uczniów pod okiem nauczyciela, przez cały rok. W trakcie
przygotowań uczniowie zbierają materiały, pogłębiają wiedzę na wybrany przez
siebie temat, uczą się sztuki poprawnej wymowy oraz interesującej prezentacji i
ćwiczą swoje wystąpienia przed kamerą, a następnie występują na forum.
Na dzisiejszej lekcji - 1.12.2015r - przeprowadziłam
lekcję wprowadzającą czym jest samo forum oraz jak
powinna wyglądać dobra prezentacja.
W fazie początkowej lekcji opowiedziałam po co ta
lekcja w ogóle będzie przeprowadzona, jakie są jej cele, czego uczniowie mają
się nauczyć i co najważniejszego zapamiętać. Przygotowałam prezentację
multimedialną opracowaną w PREZI na temat wystąpień publicznych oraz
na temat dobrze wykonanie prezentacji. Zwróciłam uwagę na
najważniejsze elementy zarówno wypowiedzi prowadzących przyszłe fora,
sposobu prezentacji informacji jak i formy wykonanej prezentacji
multimedialnej. Ustaliłam z uczniami tematykę i podział osób, oraz formy pracy.
Wyznaczyliśmy 10 zespołów 3 osobowych, które raz na 3 tygodnie będą
przedstawiały wybrany temat. Elementem dodatkowym będzie również przygotowanie
gazetki tematycznej. Wyznaczyłam termin konsultacji dla uczniów. Na zakończenie
poprosiłam o zgłoszenie się 3 chętnych grup do wykonania ćwiczenia, które
znalazłam w materiałach.
TEMATYKA:
1. Matematyka a finanse rodziny.
2. Jak rozszyfrowano maszynę Enigmy.
3. Najsłynniejsi spośród matematyków świata i ich osiągnięcia.
4. Zagadki matematyki, których dotąd nie rozwiązano i ch twórcy.
5. Matematyka w żeglarstwie.
6. Wykorzystanie matematyki w technologiach IT.
7. Matematyka a zagospodarowanie przestrzeni.
8. Matematyka w naukach przyrodniczych.
9. Zastosowanie matematyki w lotnictwie.
10. Miary dawniej i dziś.
Link do prezentacji:
http://prezi.com/lfv0gvotemvi/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share
http://prezi.com/lfv0gvotemvi/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share
Link do prezentacji:
http://prezi.com/lfv0gvotemvi/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share
http://prezi.com/lfv0gvotemvi/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz