Szkolenie było podzielone na dwa moduły. Moduł Społeczny i Moduł Techniczny.
W skład Modułu Społecznego wchodziło:
- Dzieci sieci - zachowania uczniów w Internecie. Uzależnienia.
- Cyberzagrożenia w interakcji (hejt, sexting, stalking, cyberbulling, uwodzenie - grooming).
- Prawo autorskie w sieci (ściąganie plików).
- Treści szkodliwe i nielegalne (serwisy warezowe, serwisy typu chomikuj.pl).
- Peer - to -peer (pobieranie i udostępnianie plików).
- Korzystanie z zasobów Internetu a kompetencje medialne (portale społecznościowe, multimedia).
- Serwisy społecznościowe (bezpieczny profil, spam, zgłaszanie nadużyć w serwisach społecznościowych, niebezpieczne kontakty).
- Pomoc w przypadkach naruszenia cyberbezpieczeństwa - policja, serwis Dyżurnet.
- Standardy bezpieczeństwa cyfrowego w szkołach - współtworzenie implementacja.
Moduł Techniczny:
- Jak rozmawiać z rodzicami? Poradnik, metodyka bezpieczeństwa cyfrowego.
- Przegląd zagrożeń technicznych.
- Botnety. Wirusy, robaki, konie trojańskie. Filtry rodzicielskie.
- Programy wywiadowcze (spywere). Phishing.
- Kopie zapasowe - beckup, pendrive, dysk przenośny, chmura.
- Szyfrowanie danych. Hasła.
- Bezpieczeństwo sieci szkolnej. Firewall.
- Ujawnianie informacji i pozostawianie śladów (adresy IP, serwisy PROXY, adres Mac)
- Zabezpieczenie systemu operacyjnego: komputery, tablety, telefony.
Cyberbullying, Cyberprzemoc - to rodzaj przemocy, której akty dokonywane
są przy użyciu nowych technologii.
Akty cyberprzemocy należy rozpatrywać zarówno w kontekście:
• ofiary (osoby poszkodowanej),
• sprawcy (osoby lub grupy osób),• świadka zdarzenia.
Cechą charakterystyczną cybeprzemocy jest wyższą, niż w tradycyjnej formie przemocy, anonimowość - sprawcom daje złudne wrażenie bezkarności. To z kolei może zachęcać do podejmowania działań przemocowych. Cyberprzemoc charakteryzuje się ciągłością trwania (zwykle nie kończy się na jednorazowym zdarzeniu) oraz szybkością rozpowszechniania się informacji/materiałów skierowanych przeciwko jej ofierze oraz ich dostępności.
Jakie formy może przybierać cyberprzemoc?
wysyłanie wulgarnych e-maili, smsów, mms-ów;
• wulgarne zaczepki za pomocą komunikatora i na czatach;• publikowanie i rozsyłanie ośmieszających informacji, zdjęć, filmów;
• dopisywanie obraźliwych komentarzy do wpisów w blogu, forum dyskusyjnym;
• podszywanie się pod kogoś w celu ośmieszenia.
Rady dla młodzieży, kiedy doświadczają cyberprzemocy:
- nie odpowiadaj na zaczepki – to uchroni Cię przed eskalacją wymierzonych w Ciebie działań – nawet krótka odpowiedź jest już odpowiedzią na zaczepkę;
- nie kasuj wiadomości, jakie dostajesz – mogą okazać się jedynym dowodem w sprawie – musisz umieć je zachować – dlatego:
- zrób zrzut ekranu – to sposób na zabezpieczenie dowodów, niezbędny w sytuacji, gdy cyberbullying ma miejsce np. na czacie (snapchat) czy forum internetowym lub wtedy, gdy ośmieszające treści zostały zamieszczone na jakiejś stronie internetowej;
- porozmawiaj z rodzicami by skontaktowali się z prawnikiem – pomoże ocenić, czy doszło do przestępstwa i jakie działania prawne można w tej sytuacji podjąć;
WSPARCIE ZEWNĘTRZNE
- Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży - 116 111
(czynny od poniedziałku do niedzieli w godzinach od 12.00 do 22.00. - Dziecięcy Telefon Zaufania RPD – 800 12 12 12
(czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.15 do 20.00. - TELEFON DLA RODZICÓW I SPECJALISTÓW - tel. 800 100 100
PRAWO AUTORSKIE
Świetny wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń