We wtorek i środę, 14 i 15 marca 2017na Uniwersytecie Śląskim obchodzone było Święto Liczby Pi.
Data wybrana była nieprzypadkowo - 14 marca to w notacji amerykańskiej
3/14. Proponowaną przez UŚ formą obchodów święta był jedenasty już
festiwal nauk ścisłych i przyrodniczych, zorganizowany na terenie
Wydziału Matematyki, Fizyki i Chemii Uniwersytetu Śląskiego w
Katowicach.
Tradycyjnie już klasa matematyczna była obecna na święcie liczby pi. Uczniowie klasy 1c wzięli udział w warsztatach "Fraktale" oraz "Japońskie łamigłówki" - poznali łamigłówki Hashi i Hitori.
źródłu: http://www.math.edu.pl/hashi zagraj online
Hashi (mosty) to łamigłówka, w której za pomocą poziomych lub
pionowych linii (mostów) należy połączyć wyspy reprezentowane
przez koła z liczbami tak, aby z dowolnej można było przedostać się
na każdą z pozostałych wysp.
Liczby w diagramie oznaczają, ile mostów należy przyłączyć do danej
wyspy.
Dwie wyspy wzajemnie mogą być połączone co najwyżej dwoma mostami,
każdy most łączy dwie wyspy oraz żadne dwa mosty nie mogą się przecinać.
źródło: http://www.math.edu.pl/hitori zagraj online
Hitori to logiczna łamigłówka, która polega na zaczernieniu
powtarzających się cyfr występujących w wierszach lub kolumnach tak, aby
każda z nich występowała w wierszu lub kolumnie co najwyżej jeden
raz. Zaczernione pola nie mogą być połączone bokami,
a jasne pola muszą utworzyć poliomino, czyli spójny wielokąt
utworzony z białych pól.
Hitori zostało wymyślone w japońskim wydawnictwie Nikoli, specjalizującym się w łamigłówkach.
Po raz pierwszy opublikowano je w 1990 r. w jednym z czasopism. Pełna nazwa łamigłówki brzmi "Hitori ni shite kure",
co w tłumaczeniu oznacza "chcę być sama".
Młodzież wysłuchała wykładu Pani dr Agnieszki Kulawik - "Akcja, pieniądz" oraz wykładu Pana
Mateusza Szymańskiego - "Geometryczne aspekty dźwięku".
całemu wydarzeniu towarzyszyły warsztaty ciągłe:
Kawiarenka szkocka: Kawiarnia Szkocka we Lwowie to szczególne miejsce w historii matematyki -
to właśnie tam spotykali się na wielogodzinnych dyskusjach
najwybitniejsi matematycy polscy ze Stefanem Banachem na czele. Podczas
warsztatów chętni uczniowie
mogli porozmawiać o matematyce ze studentami i doktorantami, rozwiązać
dobrane do poziomu ich wiedzy matematyczne zagadki i problemy czy po
prostu posiedzieć i posłuchać.
Zagadki logiczne: Na
uczestników warsztatu czekała gimnastyka umysłu i dłoni: zostały przed
nimi postawione różne zadania manualne, zagadki drewniane, druciane czy
puzzle przestrzenne; uczniowie mogli spróbować swych sił w potyczce z
innymi w grze Labirynt. Za rozwiązanie zagadek
uczestnicy dostawali pi-eniądze, które mogli wymienić w Kawiarni Szkockiej
na ciastka czy napoje.
Liczby trójkątne:
Tn – liczba obiektów, które – ustawione w regularnej trójkątnej siatce – mogą utworzyć kształt wypełnionego trójkąta równobocznego, w którego boku stoi n obiektów. Początkowymi liczbami trójkątnymi (włączając „zerową” liczbę trójkątną T0 = 0, odpowiadającą „trójkątowi pustemu”) są 0, 1, 3, 6, 10, 15, 21, 28, 36, 45, 55, ...
Każdą liczbę trójkątną można przedstawić w postaci sumy kolejnych, początkowych liczb naturalnych: . Tę sumę skończonego ciągu arytmetycznego zapisać można w postaci zwartej:
- Wzór na sumę n-kolejnych liczb naturalnych można uzasadnić indukcyjnie.
Symbol oznacza liczbę różnych dwuelementowych podzbiorów zbioru (n+1)–elementowego, zatem n–ta liczba trójkątna jest rozwiązaniem zagadnienia przywitań dla n + 1 osób.
Korzystając z powyższego wzoru możemy obliczyć różnicę i sumę dwóch kolejnych liczb trójkątnych:
- różnica: ,
- suma: .
Zdjęcia: klasa 1c :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz