Drugie spotkanie Zespołu: badanie potrzeb szkoły i redefinicja celu
Spotkanie składało się z trzech bloków:
- podsumowanie zebranych rekomendacji i potrzeb;
- zawężenie celu i sformułowanie nowego, szczegółowego wyzwania;
- wybranie konkretnych rozwiązań
W czasie spotkania podsumowaliśmy badanie potrzeb szkoły. Przed przystąpieniem do badania społeczności szkolnej, nasz zespół
spotkał się kilkakrotnie a właściwie przeprowadził spotkania w
podzespołach z powodu braku wspólnego terminu - pracujemy w różnych
godzinach w szkole. Dodatkowo odbyły się konferencje on - line za pomocą
komunikatorów. Na bieżąco omawialiśmy pomysły i ustalaliśmy pytania oraz
formę przeprowadzania badania.
W badaniu wzięła udział cała społeczność
szkolna. Zakupiliśmy duże arkusze papieru, na które poprzyklejaliśmy kolorowe pytania. Na każdym arkuszu znalazły się trzy pytania. Dwoje przedstawicieli naszego zespołu z pomocą samorządu uczniowskiego
poroznosiło arkusze do klas i w czasie lekcji wychowawczych w każdej
klasie zostało przeprowadzone badanie. Arkusz został przyklejony do
tablicy aby uczniowie swobodnie mogli podchodzić i pisać odpowiedzi na
pytania. Po lekcji zebraliśmy arkusze i spisaliśmy wyniki.
Pytania jakie znalazły się w naszym badaniu:
Pytanie 1.
Czy szkoła rozwija Twoje zainteresowania/pasje?
Jeżeli TAK – to w jaki sposób?
Jeżeli NIE – podaj przykłady, co można by zmienić.
Pytanie 2.
W jakim kole zainteresowań widziałabyś/widziałbyś siebie? Może powstać nowe. Czekamy na propozycje...
Pytanie 3.
Czy chciałabyś/chciałbyś aby w szkole powstało miejsce, w którym znajdziesz wytchnienie, odskocznię od szkolnych obowiązków, tak zwaną „strefę relaksu”, „przyjazną przestrzeń”?
Co powinno się w takim miejscu znaleźć???
Wyniki jakie otrzymaliśmy:
Wyniki pokazały, że szkoła rozwija pasje uczniów ale jednocześnie
uczniowie nie wiedzą do końca jakie kółka zainteresowań funkcjonują w szkole lub
w ramach istniejących kółek nie ma form zajęć takich jakie chcieliby, aby
istniały.
Najczęściej pojawiało się pytanie o koło podróżnicze.
W szkole
są zajęcia dodatkowe z geografii, ale bardziej ogólne - przygotowujące do
matury, niż takie o podróżach i wyjściach czy wycieczkach w teren. Częstym również
kółkiem, jakie uczniowie chcieliby mieć jest kółko muzyczne. Niestety
takiego w szkole nie mamy.
Uczniowie zadowoleni są z zajęć
przygotowujących do matury i olimpiad czy konkursów. Brakuje im jednak
kółek, zajęć praktycznych typu laboratoria z fizyki, chemii czy
biologii, pokazujących praktyczne zastosowanie tych przedmiotów w życiu.
Często powtarzającym się kółkiem o którym mówią uczniowie jest koło
dotyczące profilaktyki zdrowotnej i zdrowego odżywiania. W szkole z wielkim sukcesem działa
program profilaktyczny, lecz nie ma cyklicznych typowych
zajęć dotyczących zdrowego odżywiania. Są wykłady, spotkania z lekarzami. Uczniowie bardzo
pozytywnie wypowiedzieli się o pasjach związanych z wyjściami do kina,
teatru, muzeum czy na wystawy, tego w szkole nie brakuje . Brakuje im
jednak kółka teatralnego. W pytaniu 3 gdzie pytaliśmy o przestrzeń
szkolną na pierwszym miejscu jako potrzeba pojawiła się przestrzeń
relaksu. To sformułowanie pojawiło się najczęściej. Brakuje uczniom
radiowęzła oraz ławek na boisku szkolnym, by jeśli jest ładna pogoda
mogli tam spędzać przerwy. W strefie relaksu uczniowie widza miejsce dla
półkrzyków, miejsca na herbatkę, gry planszowe. Konieczne dla uczniów jest, by w
strefie relaksu znalazła się sofa. Dodatkowo uczniowie mile widzieliby
radiowęzeł z muzyką na przerwach. Niektóre odpowiedzi niesamowicie nas
zaskoczyły i dały wiele do myślenia. Uczniowie mają w sobie pasję i
dzięki nim możemy dowiedzieć się jak może być jeszcze lepiej w szkole.
Jak wyniki badań społeczności szkolnej wpłynęły na ostateczne brzmienie celu szczegółowego?
Nasz cel szczegółowy:
Szkoła organizuje zajęcia dodatkowe dla uczniów, wspiera uczniów w procesie uczenia się poprzez koła zainteresowań oraz organizację czasu wolnego.
Wyniki badań zespół
podzielił według już działających kółek i hasłowo zapisał sformułowania
jakie podali uczniowie. Posłuży to do weryfikacji: co i w jakiej formie
nauczyciele realizują w czasie kółek. Jednocześnie też przybliży
nauczycielom czego potrzebują uczniowie i co chcieliby robić. Jaka jest
obecna oferta zajęć a jaka może być, by jeszcze więcej osób chciało z
niej skorzystać. Zajęcia których w chwili obecnej nie ma w ogóle w
ofercie szkoły zostaną zaproponowane w czasie najbliższej rady
pedagogicznej oraz w czasie spotkania Zespołów Przedmiotowych, aby
ustalić w jakiej formie jesteśmy w stanie jako szkoła rozszerzyć ofertę
dla uczniów. Dodatkowo brak strefy relaksu i opinie uczniów na ten temat
w badaniu motywuje nas bardzo do próby podjęcia zorganizowania takiego
miejsca by uczniowie z chęcią przebywali w szkole co tez będzie ich
motywowało do rozwijania pasji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz