niedziela, 13 listopada 2016

Szkoła z klasą 2.0 - spotkanie pierwsze



Pierwsze spotkanie Zespołu: określenie celu głównego. 

Nasz pierwsze spotkanie miało miejsce 9 listopada (środa). 

W spotkaniu wzięli udział:  koordynator- Katarzyna Trajdos  - matematyka – Pani Kinga Thiel  - matematyka, Pani Elżbieta Bożek - fizyka, Pani Barbara Sowa -  nauczyciel bibliotekarz oraz Pani Hanna Żyrek – pedagog szkolny. Z ramienia samorządu uczniowskiego  – Przewodniczący szkoły – Komo Vardanyan – z klasy 2e oraz rzecznik praw uczniów w naszej szkole Pani Beata Lizoń  - Jura, dodatkowo chcemy poprosić o współprace przewodnicząca Rady Rodziców.

Na pierwszym spotkaniu przyjrzeliśmy  się  temu, czym szkoła dysponuje i określiliśmy, czego najbardziej jej brakuje. Na podstawie rozmowy, refleksji i analizy, Zespół wstępnie wybrał cel, który w tym roku szkolnym szkoła będzie realizować, i który najlepiej odpowiada jej potrzebom.
Zespół zapoznał się z przygotowaną przez organizatorów  listą 10 celów określających sfery, w których może wprowadzić zmiany, i wybraliśmy jeden, na którym się skupimy.



Celem głównym jaki wybraliśmy jest:  PASJA DO NAUKI

Dzięki kartom pracy i wspaniałemu zaangażowaniu całego Zespołu łatwiej było nam odpowiedzieć na pytania:

Na jakie potrzeby odpowiada nasz cel:
  • Chcemy aktywnie zaangażować uczniów w proces nauczania, zwiększyć ich motywację do pracy, zachęcić do dzielenia się wiedzą i umiejętnościami z innymi uczniami.
  • Chcemy zaangażować uczniów do poszerzania swojej wiedzy, zwiększyć zaangażowanie w życie kulturalne szkoły a także zaproponować uczniom ciekawe metody uczenia się.
  • Chcemy zachęcić uczniów do angażowania się w koła zainteresowań.
  • Chcemy wszechstronnie rozwijać zdolności twórcze naszych uczniów. Rozwijać ich umiejętności krytycznego myślenia. Chcemy stosować na zajęciach metody aktywizujące.
  • Chcemy wykorzystywać na zajęciach lekcyjnych i poza nimi nowe technologie.
  • Chcemy dostosowywać zajęcia dodatkowe do pasji uczniów - w miarę możliwości szkolnych.
  • Chcemy rozwijać chęć do nauki i samokształcenia w uczniach.
  • Chcemy wzmacniać w uczniach poczucie współodpowiedzialności za to co dzieje się w szkole, zarówno wśród uczniów jak i rodziców.
 Z kim będziemy konsultować wybrany cel? Kto pomoże nam sformułować pytania do badania potrzeb i zebrania opinii? 

 Wybrany cel będziemy konsultować z:
  • gronem pedagogicznym
  • samorządem uczniowskim
  • rodzicami
  • zespól ds ewaluacji wewnętrznej
  • edukator oświatowy
O pomoc do sformułowania pytań do badania potrzeb i zebrania opinii poprosimy:
  • edukatora oświaty
  • wychowawców klas
  • samorząd uczniowski
  • zespoły przedmiotowe
  • przedstawicieli Rady Rodziców
 Jak możemy osiągnąć nasz cel:    (informacje pochodzą z materiałów zamieszczonych na platformie Szkoła z klasą 2.0)

Cel:szkoła motywuje do nauki, angażuje i rozwija pasje uczniów i nauczycieli.


Jak to zrobić:

  •  szkoła wprowadza nowe metody nauczania i podejmuje działania, które pokazują dlaczego warto się uczyć, zachęca, a nie zniechęca, do rozwijania pasji i zainteresowań w szkole i poza nią
  • Stosuje aktywne, angażujące uczniów metody nauczania.
  • Szkoli nauczycieli z korzystania z TIK i nowych metod prac
  • Dba o to, aby nowe technologie były mądrze i skutecznie wykorzystywane w nauczaniu
  • Zapewnia odpowiednie zaplecze merytoryczne (materiały, szkolenia, kontakt z
  • e specjalistami, koleżeńską wymianę doświadczeń i umiejętności) i doceniając samodzielność i aktywność nauczycieli motywuje ich do ciągłego samorozwoju.
  •  Zaprasza gości ze świata nauki oraz specjalistów w dziedzinach, które leżą w kręgu zainteresowań uczniów.
  • Wychodzi z lekcjami poza szkołę, pokazując jak teoretyczna wiedza może przełożyć się na praktyczne działania (wizyty w instytucjach, zakładach pracy itp.
  • Organizuje wycieczki (na pokazy multimedialne, do muzeów, skansenów, galerii, na ciekawe wykłady i wydarzenia naukowe).
  • Organizuje zielone szkoły i „obozy naukowe”, zapewniające zajęcia wykraczające poza typowe szkolne lekcje, prowadzone przez specjalistów z różnych dziedzin –· fotograficzne, teatralne, dziennikarskie, etnograficzne, sportowe, z grami  logicznymi, obozy odkrywców geografii, biologii itp. oraz inne. 
  •  Zachęca uczniów do dzielenia się wiedzą i umiejętnościami (np. poprzez uczenie innych uczniów, nauczycieli, czy osób dorosłych – rodziców, dziadków, członków społeczności lokalnej).
  • Odwołuje się do doświadczeń i pasji uczniów i łączy naukę z tematami, którymi uczniowie żywo się interesują.
  •  Nie boi się sięgać po tematy ambitne i wykraczające poza podstawę programową, jeśli tylko widzi w uczniach chęć do zajęcia się nimi.
  • Tworzy przestrzenie, w których uczniowie sami mogą zgłębiać i badać różne tematy, eksperymentować/majsterkować i pracować nad zagadnieniami naukowymi, które ich fascynują. Jeśli są na to fundusze, inwestuje w nowoczesny sprzęt, jeśli nie, otwiera swoje pracownie na przerwach lub dodatkową przestrzeń do pracy (zdobywając wyposażenie np. poprzez zbiórkę narzędzi).
  • Tworzy/otwiera pracownie multimedialne na przerwach i/lub po lekcjach, aby uczniowie, którzy nie mają dostępu do komputerów lub internetu mogli odrabiać lekcje i uczyć się w szkole.
  • Wypożycza sprzęt multimedialny (aparaty, kamery, dyktafony itp.) uczniom do domu, aby mogli nie tylko realizować zadania szkolne, ale i rozwijać swoje pasje.
  • Tworzy kółka naukowe, kółka zainteresowań, kluby dyskusyjne i stara się zapewnić uczniom warunki do działania i dzielenia się efektami pracy


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz