Pierwsze spotkanie Zespołu: określenie celu głównego.
Nasz
pierwsze spotkanie miało miejsce 9 listopada
(środa).
W spotkaniu
wzięli udział: koordynator- Katarzyna Trajdos - matematyka – Pani
Kinga Thiel - matematyka, Pani Elżbieta Bożek - fizyka, Pani Barbara Sowa
- nauczyciel bibliotekarz oraz Pani Hanna Żyrek – pedagog szkolny. Z
ramienia samorządu uczniowskiego – Przewodniczący szkoły – Komo Vardanyan
– z klasy 2e oraz rzecznik praw uczniów w naszej szkole Pani Beata Lizoń -
Jura, dodatkowo chcemy poprosić o współprace przewodnicząca Rady Rodziców.
Na pierwszym
spotkaniu przyjrzeliśmy się temu, czym szkoła dysponuje i
określiliśmy, czego najbardziej jej brakuje. Na podstawie rozmowy, refleksji i
analizy, Zespół wstępnie wybrał cel, który w tym roku szkolnym szkoła będzie
realizować, i który najlepiej odpowiada jej potrzebom.
Zespół zapoznał się z przygotowaną przez organizatorów listą 10 celów określających sfery, w których może wprowadzić zmiany, i wybraliśmy jeden, na którym się skupimy.
Zespół zapoznał się z przygotowaną przez organizatorów listą 10 celów określających sfery, w których może wprowadzić zmiany, i wybraliśmy jeden, na którym się skupimy.
Celem głównym jaki wybraliśmy jest: PASJA DO NAUKI
Dzięki kartom pracy i wspaniałemu zaangażowaniu całego Zespołu łatwiej było nam odpowiedzieć na pytania:
Na jakie potrzeby odpowiada nasz cel:
- Chcemy aktywnie zaangażować uczniów w proces nauczania, zwiększyć ich motywację do pracy, zachęcić do dzielenia się wiedzą i umiejętnościami z innymi uczniami.
- Chcemy zaangażować uczniów do poszerzania swojej wiedzy, zwiększyć zaangażowanie w życie kulturalne szkoły a także zaproponować uczniom ciekawe metody uczenia się.
- Chcemy zachęcić uczniów do angażowania się w koła zainteresowań.
- Chcemy wszechstronnie rozwijać zdolności twórcze naszych uczniów. Rozwijać ich umiejętności krytycznego myślenia. Chcemy stosować na zajęciach metody aktywizujące.
- Chcemy wykorzystywać na zajęciach lekcyjnych i poza nimi nowe technologie.
- Chcemy dostosowywać zajęcia dodatkowe do pasji uczniów - w miarę możliwości szkolnych.
- Chcemy rozwijać chęć do nauki i samokształcenia w uczniach.
- Chcemy wzmacniać w uczniach poczucie współodpowiedzialności za to co dzieje się w szkole, zarówno wśród uczniów jak i rodziców.
Z kim będziemy konsultować wybrany cel? Kto pomoże nam sformułować pytania do badania potrzeb i zebrania opinii?
Wybrany cel
będziemy konsultować z:
- gronem pedagogicznym
- samorządem uczniowskim
- rodzicami
- zespól ds ewaluacji wewnętrznej
- edukator oświatowy
O pomoc do
sformułowania pytań do badania potrzeb i zebrania opinii poprosimy:
- edukatora oświaty
- wychowawców klas
- samorząd uczniowski
- zespoły przedmiotowe
- przedstawicieli Rady Rodziców
Jak możemy osiągnąć nasz cel: (informacje pochodzą z materiałów zamieszczonych na platformie Szkoła z klasą 2.0)
Cel:szkoła motywuje do nauki,
angażuje i rozwija pasje uczniów i nauczycieli.
Jak to zrobić:
- szkoła wprowadza nowe metody nauczania i podejmuje działania, które pokazują dlaczego warto się uczyć, zachęca, a nie zniechęca, do rozwijania pasji i zainteresowań w szkole i poza nią
- Stosuje aktywne, angażujące uczniów metody nauczania.
- Szkoli nauczycieli z korzystania z TIK i nowych metod prac
- Dba o to, aby nowe technologie były mądrze i skutecznie wykorzystywane w nauczaniu
- Zapewnia odpowiednie zaplecze merytoryczne (materiały, szkolenia, kontakt z
- e specjalistami, koleżeńską wymianę doświadczeń i umiejętności) i doceniając samodzielność i aktywność nauczycieli motywuje ich do ciągłego samorozwoju.
- Zaprasza gości ze świata nauki oraz specjalistów w dziedzinach, które leżą w kręgu zainteresowań uczniów.
- Wychodzi z lekcjami poza szkołę, pokazując jak teoretyczna wiedza może przełożyć się na praktyczne działania (wizyty w instytucjach, zakładach pracy itp.
- Organizuje wycieczki (na pokazy multimedialne, do muzeów, skansenów, galerii, na ciekawe wykłady i wydarzenia naukowe).
- Organizuje zielone szkoły i „obozy naukowe”, zapewniające zajęcia wykraczające poza typowe szkolne lekcje, prowadzone przez specjalistów z różnych dziedzin –· fotograficzne, teatralne, dziennikarskie, etnograficzne, sportowe, z grami logicznymi, obozy odkrywców geografii, biologii itp. oraz inne.
- Zachęca uczniów do dzielenia się wiedzą i umiejętnościami (np. poprzez uczenie innych uczniów, nauczycieli, czy osób dorosłych – rodziców, dziadków, członków społeczności lokalnej).
- Odwołuje się do doświadczeń i pasji uczniów i łączy naukę z tematami, którymi uczniowie żywo się interesują.
- Nie boi się sięgać po tematy ambitne i wykraczające poza podstawę programową, jeśli tylko widzi w uczniach chęć do zajęcia się nimi.
- Tworzy przestrzenie, w których uczniowie sami mogą zgłębiać i badać różne tematy, eksperymentować/majsterkować i pracować nad zagadnieniami naukowymi, które ich fascynują. Jeśli są na to fundusze, inwestuje w nowoczesny sprzęt, jeśli nie, otwiera swoje pracownie na przerwach lub dodatkową przestrzeń do pracy (zdobywając wyposażenie np. poprzez zbiórkę narzędzi).
- Tworzy/otwiera pracownie multimedialne na przerwach i/lub po lekcjach, aby uczniowie, którzy nie mają dostępu do komputerów lub internetu mogli odrabiać lekcje i uczyć się w szkole.
- Wypożycza sprzęt multimedialny (aparaty, kamery, dyktafony itp.) uczniom do domu, aby mogli nie tylko realizować zadania szkolne, ale i rozwijać swoje pasje.
- Tworzy kółka naukowe, kółka zainteresowań, kluby dyskusyjne i stara się zapewnić uczniom warunki do działania i dzielenia się efektami pracy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz