W piątek 18 listopada uczniowie klasy
2d przygotowali bardzo ciekawą lekcję na temat funkcji
liniowej a dokładniej jej praktycznego wykorzystania. Do
przygotowania lekcji zgłosiły się 3 drużyny 2 osobowe. Każda drużyna miała
przygotowaną prezentację multimedialną oraz opracowane wystąpienie na ok 15
minut.
Tematy jakie przygotowały
drużyny:
Magda i Kuba - Funkcja liniowa? Po co
nam to?
Weronika i Alicja - Funkcja liniowa
Dominika i Weronika - Funkcja liniowa w życiu
codziennym.
Kuba w swoim wystąpieniu (Magda - przygotowała
prezentację) opowiadał o funkcji liniowej pod kątem humanistycznym. Pokazał
przykłady wykorzystania prezentacji danych występujących w chemii, przyrodzie,
geografii, statystyce, fizyce, w postaci funkcji liniowej.
Kuba przedstawił wykresy
rozpuszczalności soli w wodzie w zależności od temperatury, omówił zależności
wzrostu człowieka i jego wagi od wieku. Odwołał się również do przykładów zależności temperatury od wysokości nad poziomem morza. Innymi przykładami jakie
omawiał były wielkości emigrantów w poszczególnych krajach oraz przyrost naturalny na przestrzeni całego roku. Nie zabrakło również informacji na temat zależności przebytej drogi od czasu, jeśli jedziemy ze stałą
predkością.
Weronika i Alicja opowiedziały o
matematykach, którzy pierwsi wspominali o funkcji liniowej, kiedy zdefiniowano
pojecie funkcji liniowej oraz kiedy wprowadzono zapis f(x).
- Prosta – wykres funkcji liniowej - po raz pierwszy została zdefiniowana w III w p.n.e. przez Euklidesa (ok. 365 – ok. 300 r. p. n. e.) w jego dziele „Elementy”.
- Definicja funkcji została sformułowana w połowie XIX w. przez niemieckiego matematyka Petera G.L. Dirichleta (1805 – 1859 r.).
- Oznaczenia f(x) do opisu wartości funkcji jako pierwszy używał szwajcarski matematyk Leonhard Euler (1707 – 1783 r.).
Dodatkowo przygotowały karty pracy w postaci zadań dla uczniów z odczytywaniem własności funkcji liniowych występującej w życiu codziennym oraz przygotowały krzyżówkę z pojęciami dotyczącymi funkcji liniowej. Uczniowie krzyżówkę rozwiązywali w grupach, a trzy najszybsze grupy zostały nagrodzone punktami z aktywności.
Również w wystąpieniu
Alicji i Weroniki znalazło się kilka żarcików matematycznych dotyczących
funkcji liniowej:
Dlaczego funkcja liniowa wygrywa każdą dyskusję?
Bo ma nieskończenie wiele
argumentów!
Przychodzi rosnąca funkcja liniowa do lekarza i mówi: "a …
boli!",
a lekarz na to:
"jak boli to rośnie".
Weronika i Dominika w swoim wystąpieniu
odwoływały się do przykładów z życia codziennego w których występuje
funkcja liniowa:
Przykłady funkcji:
- Każdy samochód ma swoją rejestracje,
- Każdy uczeń ma swój numer w dzienniku,
- Każdy człowiek posiada swój numer PESEL,
- Każda ulica ma swoją nazwę,
- Każde państwo ma swoją stolicę,
- Prędkość ciała i czas w którym, pokonało to ciało drogę
Weronika zwróciła uwagę ,że
funkcja liniowa jest tez istotna przy wykonywaniu wielu statystyk. Dzięki
wykresom możemy dowiedzieć się ile w danym roku ludzi wyjeżdża za granicę czy
też, jak zmieniał się poziom wykształcenia Polaków na przestrzeni
lat. Dowiedzieliśmy się również, że dzięki wykresowi funkcji liniowej można
przedstawić interpretację danych metrologicznych. Weronika odwołała się do wczorajszej
wizyty klasy w Planetarium Śląskim, gdzie zobaczyli takie dane gromadzone
praktycznie. Dominika opowiedziała o zastosowaniu funkcji liniowej w chemii,
pokazując zależność zmiany skupienia pierwiastków od temperatury. Świetnym
przykładem okazało się przedstawienie ilości czytanych książek przez
poszczególne klasy w naszej szkole. Na zakończenie Dominika z Weroniką
pokazały, że nawet zakup i wydane fundusze można ułożyć jako zależność dla
funkcji liniowej.
Każde wystąpienie było
bardzo ciekawie przygotowane, popierane przykładami zawartymi w prezentacji
multimedialnej.
Dziękuję wszystkim
uczniom za zaangażowanie i bardzo interesującą lekcję.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz