piątek, 18 listopada 2016

Odwrócona lekcja - czyli uczniowie prowadzą lekcję



W piątek 18 listopada uczniowie klasy 2d przygotowali bardzo ciekawą lekcję na temat funkcji liniowej a dokładniej jej praktycznego wykorzystania. Do przygotowania lekcji zgłosiły się 3 drużyny 2 osobowe. Każda drużyna miała przygotowaną prezentację multimedialną oraz opracowane wystąpienie na ok 15 minut. 

Tematy  jakie przygotowały drużyny: 

Magda i Kuba - Funkcja liniowa? Po co nam to?
Weronika i Alicja - Funkcja liniowa
Dominika i Weronika - Funkcja liniowa w życiu codziennym.


Kuba w swoim wystąpieniu (Magda - przygotowała prezentację) opowiadał o funkcji liniowej pod kątem humanistycznym. Pokazał przykłady wykorzystania prezentacji danych występujących w chemii, przyrodzie, geografii, statystyce, fizyce,  w postaci funkcji liniowej.
Kuba przedstawił wykresy rozpuszczalności soli w wodzie w zależności od temperatury, omówił zależności wzrostu człowieka i jego wagi od wieku. Odwołał się również do przykładów zależności temperatury od wysokości nad poziomem morza. Innymi przykładami jakie omawiał były wielkości emigrantów w poszczególnych krajach oraz przyrost naturalny na przestrzeni całego roku. Nie zabrakło również informacji na temat zależności przebytej drogi od czasu, jeśli jedziemy ze stałą predkością.  

Weronika i Alicja opowiedziały o matematykach, którzy pierwsi wspominali o funkcji liniowej, kiedy zdefiniowano pojecie funkcji liniowej oraz kiedy wprowadzono zapis f(x). 


  • Prosta – wykres funkcji liniowej - po raz pierwszy została zdefiniowana w III w p.n.e. przez Euklidesa  (ok. 365 – ok. 300 r. p. n. e.) w jego dziele „Elementy”.
  • Definicja funkcji została sformułowana w połowie XIX w.  przez niemieckiego matematyka  Petera G.L. Dirichleta (1805 – 1859 r.).
  • Oznaczenia f(x) do opisu wartości funkcji jako pierwszy używał szwajcarski matematyk Leonhard Euler (1707 – 1783 r.). 
 

Dodatkowo przygotowały karty pracy w postaci zadań dla uczniów z odczytywaniem własności funkcji  liniowych występującej w życiu codziennym oraz przygotowały krzyżówkę z pojęciami dotyczącymi funkcji liniowej. Uczniowie krzyżówkę rozwiązywali w grupach, a trzy najszybsze grupy zostały nagrodzone punktami z aktywności.
Również w wystąpieniu Alicji i Weroniki znalazło się kilka żarcików matematycznych dotyczących funkcji liniowej:
  Dlaczego funkcja liniowa wygrywa każdą dyskusję? 
       Bo ma nieskończenie wiele argumentów! 

Przychodzi rosnąca funkcja liniowa do lekarza i mówi: "a … boli!", 
        a lekarz na to: "jak boli to rośnie".


Weronika i Dominika w swoim wystąpieniu odwoływały się  do przykładów z życia codziennego w których występuje funkcja liniowa:

Przykłady funkcji:
  • Każdy samochód ma swoją rejestracje,
  • Każdy uczeń ma swój numer w dzienniku,
  • Każdy człowiek posiada swój numer PESEL,
  • Każda ulica ma swoją nazwę,
  • Każde państwo ma swoją stolicę, 
  • Prędkość ciała i czas w którym, pokonało to ciało drogę
Weronika zwróciła uwagę ,że  funkcja liniowa jest tez istotna przy wykonywaniu wielu statystyk. Dzięki wykresom możemy dowiedzieć się ile w danym roku ludzi wyjeżdża za granicę czy też,  jak zmieniał się poziom wykształcenia  Polaków na przestrzeni lat. Dowiedzieliśmy się również, że dzięki wykresowi funkcji liniowej można przedstawić interpretację danych metrologicznych. Weronika odwołała się do wczorajszej wizyty klasy w Planetarium Śląskim, gdzie zobaczyli takie dane gromadzone praktycznie. Dominika opowiedziała o zastosowaniu funkcji liniowej w chemii, pokazując zależność zmiany skupienia pierwiastków od temperatury. Świetnym przykładem okazało się przedstawienie ilości czytanych książek przez poszczególne klasy w naszej szkole. Na zakończenie Dominika z Weroniką pokazały, że nawet zakup i wydane fundusze można ułożyć jako zależność dla funkcji liniowej. 

Każde wystąpienie było bardzo ciekawie przygotowane, popierane przykładami zawartymi w prezentacji multimedialnej.

 Dziękuję wszystkim uczniom za zaangażowanie i bardzo interesującą lekcję.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz