sobota, 11 czerwca 2016

PRAGA

fot. Beata Lizoń - Jura

W dniach 6 - 8 czerwca 2016  razem z moją klasą, oraz klasą 2a,  Panią Dyrektor Katarzyną Ziemiec, Panią Beatką Lizoń - Jura i Panem Andrzejem Kozakiem odwiedziliśmy stolicę naszych południowych sąsiadów - PRAGĘ :)

Podróż rozpoczęła się o 8 rano, po kilkugodzinnej podróży dotarliśmy do Pragi. Pierwszego dnia Przewodnik - Pan Wojciech Kantor poprowadził nas malowniczymi uliczkami Pragi na sentymentalny spacer po Starym Mieście. Główną atrakcją był Rynek oraz Ratusz ze słynnym zegarem astronomicznym Orloj -Skonstruowany w 1410  roku jest jednym z najbardziej znanych zegarów astronomicznych na świecie. Zegar składa się z trzech głównych części: astronomicznej - pokazującej położenie ciał niebieskich, kalendarzowej - z medalionami reprezentującymi miesiące i animacyjnej - z ruchomymi figurkami dwunastu apostołów i wyobrażeniami Śmierci, Turka, Marności i Chciwości.   Zobaczyliśmy też Teatr Stanowy i Targ Owocowy. Wspaniałym wytchnieniem po podróży i spacerze była smaczna kawa na tarasie widokowym Hotelu U Prince, skąd mogliśmy podziwiać panoramę rynku praskiego.

Drugiego dnia zwiedzanie Pragi rozpoczęliśmy od wjazdu kolejką szynową na wzgórze Petrin, gdzie weszliśmy na wieżę Petrin - mini replikę wieży Eiffla - mającą 64 m wysokości. Na wieży znajdują się dwa tarasy widokowe, z których można podziwiać piękna panoramę Pragi. Wszyscy uczniowie dzielnie weszli na najwyższy taras widokowy.

Po cudownych widokach Pragi całą wycieczką  ruszyliśmy w kierunku Hradczan. Przed Zamkiem Królewskim mieliśmy okazję zobaczyć zmianę warty między dwoma oddziałami wojska. Później przeszliśmy na dziedziniec zamku praskiego. Weszliśmy do katedry św. Wita, Wacława i Wojciecha, gdzie mogliśmy podziwiać niesamowity widok prezbiterium oraz witraż Alfonsa Muchy. Dalej podziwialiśmy Valdštejnska zahrada - ogrody Wallenstaina - przepiękne miejsce ze sztuczną grotą z naciekami skalnymi oraz staw z kolorowymi rybami. Można tu spotkać pawie, a całość ogrodu zdobią posągi z brązu.

fot. Marta Okoń

Kierując się w stronę Rynku ruszyliśmy na Malą Stanę - dzielnicę Pragi, do 1784 samodzielne miasto położone u stóp praskiego zamku, na lewym brzegu Wełtawy. Tutaj mając chwilę przerwy każdy mógł się posilić czy kupić pamiątki. Ja,  w doskonałym towarzystwie,  skorzystałam z możliwości skosztowania specjałów kuchni czeskiej. Jadłam tzw.: "Svíčková" -  polędwica wołowa z sosem warzywnym z knedlikami. Polecam wszystkim. Bardzo smaczne danie.
Po chwili wytchnienia wróciliśmy do zwiedzania. Obejrzeliśmy fragment  "praskiej wenecji"  - Wyspa Kampa a następnie udaliśmy się na relaksujący rejs statkiem po Wełtawie. Odpoczywając mogliśmy  oglądać i podziwiać cudowne widoki Pragi i jednocześnie słuchać opowieści o Pradze.

Po rejsie czekała na nas ostatnia atrakcja architektoniczna Pragi - Most Karola most na Wełtawie w Pradze czeskiej łączący dzielnice Malá Strana i Staré Město. Most ma prawie 516 m długości i ok. 9,50 m szerokości. Jego 17 łęków spoczywa na 15 filarach. Jest to najstarszy zachowany most kamienny świata o tej rozpiętości przęseł. Początkowo nazywano go Kamiennym lub Praskim Mostem. Nazwa Most Karola przyjęła się dopiero od mniej więcej 1870 roku. Do 1741 roku był jedynym mostem na Wełtawie w mieście. Wracając do autokaru zobaczyliśmy Plac Wacława, Pałac Lucerna.

fot. Paweł Długajczyk

Po całym dniu atrakcji wróciliśmy do hotelu na kolację.Nie był to koniec atrakcji. Około godziny 21 wyjechaliśmy na niesamowity seans - widowisko, który miał miejsce o godzinie 22. Główną aktorką była Křižíkova Fontanna.   Została zbudowana z okazji jubileuszowej wystawy w roku 1891, a jej dzisiejszy wygląd zawdzięczamy rekonstrukcji przeprowadzonej o 100 lat później.
Jest  unikatem w skali europejskiej. Swoją unikalność fontanna zawdzięcza kilkunastu wodnym obiegom instalacji zasilanym przez 50 pomp i zakończonych przez ponad trzy tysiące dysz.
Efekty świetlne wytwarza 1248 podwodnych reflektorów różnych barw, które są w stanie wytworzyć całą gamę różnorakich barw.
Basen ma rozmiary 25x45 metrów, ma pojemność 1650 metrów sześciennych wody. Do dalszych ciekawostek należy, iż cała instalacja wodna ma długość ponad dwóch kilometrów. Dźwięk zabezpiecza 55 głośników. Cały program fontanny jest sterowany przez komputer.
Oglądaliśmy pokaz :  Message for you – music from the films Cast Away, Message in a Bottle

Trzeciego dnia po śniadaniu pojechaliśmy do Muzeum Techniki - Najbardziej rozpoznawalną  jest jego część dotycząca środków transportu. Olbrzymia sala  jest wypełniona zabytkowymi samochodami, lokomotywami, rowerami, motorami i samolotami, balonem. Znajdują się tutaj  pierwsze automobile z drewnianymi kołami, potężne limuzyny z początku 20 wieku, lokomotywy , bicykle o najdziwniejszych kształtach.W innych salach znajdują się  stare zdjęcia i plakaty. Jeszce dalej można podziwiać stare zegary, sprzęty domowe i biurowe. Są też działy poświęcone chemii, górnictwu, astronomii, drukowi i fotografii.

Kolejnym punktem programu był Wyszehrad - Vyšehrad ("wysoki gród, zamek") – wzgórze na terenie dzisiejszej Pragi, na prawym brzegu Wełtawy. W XVII wieku Habsburgowie na wzgórzu utworzyli garnizon. Mogliśmy tam podziwiać grube mury obronne, Kościół  świętych Apostołów Piotra i Pawła oraz Rotundę św. Marcina. Niestety to już był ostatni punkt programu naszej wycieczki. Wszyscy bezpiecznie wróciliśmy do domów.
Praga jest niesamowitym miastem i na pewno kiedyś tam wrócimy.

Zdjęcia: Katarzyna Trajdos

Dziękuję serdecznie całej mojej klasie  i uczestnikom wycieczki z klasy 2a za wytrwałość w zwiedzaniu - mimo że nie było chilloutu, było cudownie!!! Dziękuję Panu Wojtkowi za niesamowity spacer po Pradze. Opiekunom wycieczki za wspaniałe towarzystwo, a Panu  Dariuszowi Byszko za zorganizowanie wspaniałej wycieczki.