28 marca 2019r wykonaliśmy
z klasą 1c doświadczenie dotyczące wyznaczania środka ciężkości trójkąta.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEglg_or1eh-0Gc9gEVFzCqeHE8cxtYsM9AT7b8q0bvgM1fTE-bXVr9JOgTTKatQZtBNImJtfAULGrSGundad4R6HFuao3urAivgj6512dWoQYMGzTXoNwXfgjB6xym5-zpKTje-rl9kxAZt/s200/20190328_101120.jpg)
Dalej
uczniowie pracując w parach mieli za zadanie narysować linie prostą wzdłuż
zwisającego swobodnie sznurka obciążonego spinaczem. I tak trzy razy, obracając
trójkąt i wykonując te same czynności z każdego wierzchołka. Sukcesem była
sytuacje jeśli wszystkie narysowane linie w trójkącie przecięły się w jednym
miejscu. Zdecydowanej większości grup udało się to zrobić. Linie narysowane
przez uczniów to środkowe w trójkącie. A punkt przecięcia się tych środkowych
to środek ciężkości trójkąta.
Następnie
uczniowie wbili do plasteliny ołówek ostrą częścią a na jego zakończeniu z
gumką położyli trójkąt w punkcie przecięcia środkowych. Było to sprawdzeniem
czy środek ciężkości jest dobrze wyznaczony. Trójkąty się nie przychylały.
Doświadczenie zakończyło się pełnym sukcesem. Jako ciekawostkę uczniowie
również pomierzyli odcinki wyznaczone na środkowych przez środek ciężkości.
Okazało się że są w stosunku 2:1.
Na koniec przeprowadziliśmy dyskusje gdzie w praktyce wykorzystujemy środek ciężkości przedmiotów: skok o tyczce, transport w samolotach, samochodach, konstrukcja łóżek.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz