piątek, 11 marca 2016

Mat@ndo



http://www.ssm.silesia.pl/matando/

Śląska Sieć Metropolitalna Sp. z o.o., we współpracy z Miastem Gliwice oraz Gliwickim Ośrodkiem Metodycznym, zaprosiła uczniów szkół ponadgimnazjalnych  do udziału w IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Matematycznego M@tando”  – czyli matematycznego drużynowego testu online.

Od 18 stycznia do 2 marca br. Pod adresem de.ssm@ssm.silesia.pl  przyjmowane były  zgłoszenia liceów i techników z całej Polski.






Eliminacje do Konkursu przeprowadzone zostały online poprzez platformę e-learningową na stronie www.webtutor.com.pl

Celem Konkursu jest: 
a) popularyzacja nauczania matematyki w oparciu o TIK,
b) motywowanie nauczycieli do wykorzystania TIK w nauczaniu matematyki,
c) ocena kompetencji matematycznych uczniów szkół ponadgimnazjalnych,
d) rozwijanie myślenia abstrakcyjnego i rozumowania


W Konkursie brała  udział trzyosobowa drużyna szkolna. Każdą szkołę mogła reprezentować jedna drużyna.
Eliminacje odbyły się 10.03.2016r


Naszą szkołę reprezentowała drużyna klasy 3c – Monika,  Kuba i Artur. Zadania rozwiązywali zawzięcie, choć godzina czasu to było bardzo mało.


Czekamy na wyniki.

sobota, 5 marca 2016

UFoN w SP nr 36



Uczniowie mojej klasy - 2c -  Mateusz, Tomek oraz Maciek przeprowadzili wykład w ramach realizowanej ścieżki edukacyjnej Uczniowskie Forum Naukowe  Szkoła z z Klasą 2.0 w Szkole Podstawowej nr 36 w Katowicach. Odbiorcami wykładu byli uczniowie klasy 5. Temat wykładu  Najsłynniejsi spośród matematyków świata i ich osiągnięcia. 

Maciek Tomek i Mateusz trenowali wystąpienie publiczne. Nacisk podczas tych wystąpień położony jest  na sztukę wypowiadania się, opowiadania historii i dzielenia się pasjami

Mateusz opowiadał o Pitagorasie - jego historii życia, najważniejszych odkryciach oraz o tym jak można wyliczyć boki trójkątów prostokątnych. Przygotował dla uczniów klasy 5 karty pracy. Również pokazał uczniom na prostym doświadczeniu, jak można wykazać że suma miar kątów w trójkącie wynosi 180 stopni.

 
O Archimedesie opowiadał Tomek. Wiele ciekawostek z życia Archimedesa uczniowie znali z lekcji historii, co  spowodowało  bardzo ciekawą dyskusję. Młodsi uczniowie dowiedzieli się również o przybliżeniach liczby Pi. Na koniec przeczytali wspólnie ciekawostki i anegdoty z życia Archimedesa. 


Ostatnim rozważanym matematykiem był Tales, o którym opowiadał Maciek. Maciek rozpoczął swój wykład od historii życia Talesa. Opowiedział o tezach filozoficznych matematyka oraz o pojęciach wprowadzonych przez Talesa. Na koniec wykładu uczniowie  próbowali odpowiedzieć na aforyzmy Talesa. Po wykładach wszyscy razem zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie.


Bardzo dziękuję Dyrekcji oraz nauczycielce matematyki ze Szkoły Podstawowej nr 36 P. Katarzynie Karczewskiej za możliwość wygłoszenia wykładu przez moich uczniów.

środa, 2 marca 2016

Matematyka bez Granic

http://www.mbg.uz.zgora.pl/


29 lutego klasy 1c i 1d uczestniczyły w konkursie "Matematyka bez Granic"

  Idea konkursu
Od kilkunastu lat w krajach Europy Zachodniej organizowany jest Międzynarodowy Konkurs Matematyczny "Mathematiques sans frontieres" mający charakter zawodów międzyklasowych.
Pierwsza edycja tego konkursu została zorganizowana w roku 1989 między innymi przez Akademię w Strasburgu. Objęła ona 87 klas szkół francuskich. Konkurs bardzo szybko zyskał dużą popularność w krajach Europy Zachodniej. Okazało się, że już po siedmiu latach liczba uczestników wzrosła do 2 745 klas, przy czym udział w zawodach wzięło ponad 27 tysięcy uczniów w wieku od 15-17 lat pochodzących z ponad 20 krajów. W kolejnych latach obserwowano wzrost liczby uczestników.
W XIV edycji Konkursu uczestniczyła młodzież z ponad 20 państw, w tym uczniowie z krajów Unii Europejskiej i krajów ubiegających się o przyjęcie do UE oraz młodzież z USA, Meksyku i Kanady.
Od 1993 roku Polska była reprezentowana w Międzynarodowym Konkursie "Mathematiques sans frontieres" (na zasadzie eksperymentu) przez uczniów z rejonu Nowy Sącz. W roku 2001 patronat nad Międzynarodowym Konkursem "Mathematiques sans frontieres" na terenie Polski objęło Polskie Towarzystwo Matematyczne zaś prace związane z propagowaniem oraz organizowaniem tego konkursu na terenie kraju powierzono Sądeckiemu Oddziałowi Polskiego Towarzystwa Matematycznego (Sądeckiemu Oddziałowi PTM). Powołany (w październiku 2001) Polski Komitet Organizacyjny Międzynarodowego Konkursu "Mathematiques sans frontieres" (wspierany przez Komitet Organizacyjny Konkursu w Strasburgu oraz polskie władze oświatowe) rozpowszechnił ten konkurs, co przełożyło się na szybki wzrost liczby polskich uczestników konkursu. Otóż już w 2001 roku w konkursie brało udział około 500 uczniów, w roku 2002 roku ponad 1 500 uczniów, a rok później liczba ta wzrosła do ponad 10 000 uczniów.
Do tej pory w konkursie uczestniczyli również uczniowie z Włoch, Szwajcarii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Belgii, Irlandii Północnej, Luksemburga, Hiszpanii, Danii, Finlandii, Austrii, Brazylii, Egiptu, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Nigerii, Maroko, Tunezji. 
  

Specyfika zadań

Tematyka zadań obejmuje różne działy matematyki i uwzględnia jej korelację z innymi przedmiotami nauczania szkolnego.
Zadania nawiązują do konkretnych sytuacji życiowych i pokazują przykłady zastosowania matematyki w życiu codziennym.
Zadania o różnym stopniu trudności są adresowane do wszystkich uczestników konkursu. Odpowiadają one umiejętnościom i zainteresowaniom uczniów.
Do rozwiązania niektórych zadań potrzebna jest odpowiednio rozwinięta wyobraźnia przestrzenna i sprawność manualna (konstruowanie, wycinanie, naklejanie różnych figur płaskich w celu tworzenia z nich nowych konfiguracji, budowanie modeli brył o zadanych własnościach, itp.).
Każdy region uczestniczący w konkursie "Matematyka bez granic" ma możliwość przedstawienia propozycji problemów matematycznych, które mogą być wybrane jako zadania konkursowe. W poprzednich edycjach konkursu były to przede wszystkim zadania przygotowane w krajach Europy Zachodniej. 


Zasady konkursu

W konkursie biorą udział klasy trzecie gimnazjów oraz klasy pierwsze liceów lub techników.
Udział w konkursie w danym roku szkolnym (kolejnej edycji) zgłaszany jest jesienią za zgodą całej klasy, nauczyciela matematyki i dyrektora szkoły.
Eliminacje wstępne odbywają się na przełomie grudnia i stycznia, a termin finału konkursu przewidziany jest na marzec.
Zespoły klasowe, biorące udział w finale konkursu, otrzymują do rozwiązania zadania o różnym stopniu trudności, zróżnicowane pod względem zakresu materiału teoretycznego jaki potrzebny jest do ich rozwiązania.
Stopień trudności i liczba zadań konkursowych zależą od kategorii wiekowej uczestników (10 zadań dla klas trzecich gimnazjów i 10 + 3 zadań dla klas pierwszych liceów lub techników).
Pierwsze zadanie podane jest w języku obcym (angielski, niemiecki, francuski, włoski lub hiszpański). Należy je przetłumaczyć, rozwiązać, a następnie podać rozwiązanie w wybranym języku obcym. Rozwiązanie to musi zawierać co najmniej 30 wyrazów.
W rozwiązywaniu zadań konkursowych uczestniczy cała klasa (np: pracując w odpowiednio dobranych grupach). Czas na rozwiązanie zadań wynosi 90 minut.
Oceniana jest również szata graficzna przedstawionych rozwiązań.
Uczniowie mogą wykorzystywać słowniki językowe, przybory geometryczne, nożyczki, kredki i flamastry.
Podczas zawodów finałowych nadzór nad klasami-uczestnikami konkursu sprawują wyłącznie nauczyciele, którzy nie uczą matematyki ani języków obcych w danej szkole.
Finał w danej szkole odbywa się w obecności przedstawiciela Regionalnego Komitetu Konkursu lub przedstawiciela nadzoru pedagogicznego.
źródło: http://www.mbg.uz.zgora.pl/

poniedziałek, 29 lutego 2016

Warsztaty matematyczne w czasie ferii

W czasie ferii zimowych  23-26 lutego miały miejsce w IV LO w Katowicach warsztaty maturalne z matematyki.
Uczniowie klasy 3c mieli okazję rozwiązywać zadania przygotowane w formie arkusza maturalnego. Rozwiązywaliśmy zadania zarówno otwarte krótkiej oraz rozszerzonej odpowiedzi oraz zadania z zakresu maturalnego.
Przed feriami uczniowie otrzymali 4 arkusze z zakresu podstawowego jako rozgrzewkę przed warsztatami. W czasie warsztatów omówiliśmy zadania i rozpoczęliśmy rozwiązywanie zadań z arkuszy maturalnych zakresu rozszerzonego.
Czas spędzony na rozwiązywaniu był dobrze wykorzystany.







niedziela, 14 lutego 2016

Matematyczne Walentynki


 12 lutego w naszej szkole obchodzone były Walentynki. Ja tez postanowiłam trochę współuczestniczyć w tym święcie. Uczniowie przygotowali wspaniałe walentynki matematyczne.
A ja podzieliłam się z nimi "serdecznym kołem ratunkowym" i kilkoma miłosnymi wierszami matematycznymi:;


 




Walentynka matematyka
Ile na osi liczb wymiernych,
Tyle chwil w życiu będę Ci wierny.

Miłość na korepetycjach
Wybrała się miłość na korepetycje,
Aby poznać swoją definicję.
Dowiedziała się za pieniądze stokrotne,
Że miłość -- to pojęcie pierwotne.
Twierdzeniem zaś jest takie zdanie:
"jeżeli jest miłość, to będzie kochanie"!
Niezbitym dowodem
Będą liczne młode.


Sporządź wykres
Z miłością i z funkcją mieć możesz te same kłopoty,
Monotoniczna, nieciągła i ma asymptoty.


Ale laska!
Zazdrościł Sinus Tangensowi córki Asymptoty,
Jak wąż wił się z miłości, ułożył erotyk.
Szanowny Tangensie, zakończ mą udrękę,
Dziad Trygonom się zgadza, więc daj mi jej rękę.
Zebrał argumenty, przygotował dane do ślubnego aktu...
Nic z tego -- rzecze Tangens. Nie mam z nią kontaktu.