Od kilkunastu lat w krajach Europy Zachodniej organizowany jest
Międzynarodowy Konkurs Matematyczny "Mathematiques sans
frontieres" mający charakter zawodów międzyklasowych.
Pierwsza edycja tego konkursu została zorganizowana w roku 1989 między
innymi przez Akademię w Strasburgu. Objęła ona 87 klas szkół francuskich.
Konkurs bardzo szybko zyskał dużą popularność w krajach Europy Zachodniej.
Okazało się, że już po siedmiu latach liczba uczestników wzrosła do 2 745 klas,
przy czym udział w zawodach wzięło ponad 27 tysięcy uczniów w wieku od 15-17
lat pochodzących z ponad 20 krajów. W kolejnych latach obserwowano wzrost
liczby uczestników.
W XIV edycji Konkursu uczestniczyła młodzież z ponad 20 państw, w tym
uczniowie z krajów Unii Europejskiej i krajów ubiegających się o przyjęcie do
UE oraz młodzież z USA, Meksyku i Kanady.
Od 1993 roku Polska była reprezentowana w Międzynarodowym Konkursie "Mathematiques
sans frontieres" (na zasadzie eksperymentu) przez uczniów z rejonu
Nowy Sącz. W roku 2001 patronat nad Międzynarodowym Konkursem "Mathematiques
sans frontieres" na terenie Polski objęło Polskie Towarzystwo
Matematyczne zaś prace związane z propagowaniem oraz organizowaniem tego
konkursu na terenie kraju powierzono Sądeckiemu Oddziałowi Polskiego
Towarzystwa Matematycznego (Sądeckiemu Oddziałowi PTM). Powołany (w
październiku 2001) Polski Komitet Organizacyjny Międzynarodowego Konkursu "Mathematiques
sans frontieres" (wspierany przez Komitet Organizacyjny Konkursu w
Strasburgu oraz polskie władze oświatowe) rozpowszechnił ten konkurs, co
przełożyło się na szybki wzrost liczby polskich uczestników konkursu. Otóż już
w 2001 roku w konkursie brało udział około 500 uczniów, w roku 2002 roku ponad
1 500 uczniów, a rok później liczba ta wzrosła do ponad 10 000 uczniów.
Do tej pory w konkursie uczestniczyli również uczniowie z Włoch,
Szwajcarii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Belgii, Irlandii Północnej,
Luksemburga, Hiszpanii, Danii, Finlandii, Austrii, Brazylii, Egiptu, Stanów
Zjednoczonych, Kanady, Nigerii, Maroko, Tunezji.
Specyfika zadań
Tematyka
zadań obejmuje różne działy matematyki i uwzględnia jej korelację z innymi
przedmiotami nauczania szkolnego.
Zadania
nawiązują do konkretnych sytuacji życiowych i pokazują przykłady zastosowania
matematyki w życiu codziennym.
Zadania o
różnym stopniu trudności są adresowane do wszystkich uczestników konkursu.
Odpowiadają one umiejętnościom i zainteresowaniom uczniów.
Do
rozwiązania niektórych zadań potrzebna jest odpowiednio rozwinięta wyobraźnia
przestrzenna i sprawność manualna (konstruowanie, wycinanie, naklejanie różnych
figur płaskich w celu tworzenia z nich nowych konfiguracji, budowanie modeli
brył o zadanych własnościach, itp.).
Każdy region
uczestniczący w konkursie "Matematyka bez granic" ma
możliwość przedstawienia propozycji problemów matematycznych, które mogą być
wybrane jako zadania konkursowe. W poprzednich edycjach konkursu były to przede
wszystkim zadania przygotowane w krajach Europy Zachodniej.
Zasady konkursu
W konkursie
biorą udział klasy trzecie gimnazjów oraz klasy pierwsze liceów lub techników.
Udział w
konkursie w danym roku szkolnym (kolejnej edycji) zgłaszany jest jesienią za
zgodą całej klasy, nauczyciela matematyki i dyrektora szkoły.
Eliminacje
wstępne odbywają się na przełomie grudnia i stycznia, a termin finału konkursu
przewidziany jest na marzec.
Zespoły
klasowe, biorące udział w finale konkursu, otrzymują do rozwiązania zadania o
różnym stopniu trudności, zróżnicowane pod względem zakresu materiału
teoretycznego jaki potrzebny jest do ich rozwiązania.
Stopień
trudności i liczba zadań konkursowych zależą od kategorii wiekowej uczestników
(10 zadań dla klas trzecich gimnazjów i 10 + 3 zadań dla klas pierwszych liceów
lub techników).
Pierwsze
zadanie podane jest w języku obcym (angielski, niemiecki, francuski, włoski lub
hiszpański). Należy je przetłumaczyć, rozwiązać, a następnie podać rozwiązanie
w wybranym języku obcym. Rozwiązanie to musi zawierać co najmniej 30 wyrazów.
W
rozwiązywaniu zadań konkursowych uczestniczy cała klasa (np: pracując w
odpowiednio dobranych grupach). Czas na rozwiązanie zadań wynosi 90 minut.
Oceniana
jest również szata graficzna przedstawionych rozwiązań.
Uczniowie
mogą wykorzystywać słowniki językowe, przybory geometryczne, nożyczki, kredki i
flamastry.
Podczas
zawodów finałowych nadzór nad klasami-uczestnikami konkursu sprawują wyłącznie
nauczyciele, którzy nie uczą matematyki ani języków obcych w danej szkole.
Finał w
danej szkole odbywa się w obecności przedstawiciela Regionalnego Komitetu
Konkursu lub przedstawiciela nadzoru pedagogicznego.
źródło: http://www.mbg.uz.zgora.pl/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz