27 kwietnia 2017r gościłam w swojej pracowni grupę uczniów z Turcji wraz
z opiekunami, którzy przyjechali do naszej szkoły w ramach projektu ERASMUS+
realizowanego przez IV Liceum Ogólnokształcące im. gen. Stanisława Maczka w
Katowicach ze szkołą Anafartalar Ticaret ve Meslek Lisesi w Ankarze w Turcji.
Tematem wiodącym projektu jest metoda CLIL( Content Language Integrated Learning), która ma
na celu naukę wybranych przedmiotów w języku obcym oraz nauczanie języka obcego
w połączeniu z nauką przedmiotową.
Moim zadaniem na dzisiaj było przygotowanie lekcji matematyki w języku
angielskim. W lekcji uczestniczyło 9 uczniów ze szkoły tureckiej oraz klasa 1 c
z IV LO w Katowicach. Uczniowie zostali podzieleni na grupy – po 3 uczniów z
Polski i 2 z Turcji.
Opracowałam quiz składający się z 10 pytań, zamieszczonych na platformie
Quizizz.
Tematyka quizu w głównej mierze dotyczyła liczb rzeczywistych ale
również geometrii płaskiej jaka jest przerabiana w podstawie programowej w
klasie pierwszej.
Quiz polegał na rozwiązaniu testu jednokrotnego wyboru. Do programu
uczniowie logują się na swoich telefonach. Jedynym warunkiem jest posiadanie
dostępu do Wi-Fi. Kod dostępu generuje nauczyciel. Po zalogowaniu, każdy uczeń
miał przypisany swój awatar, co tylko uatrakcyjniło rozwiązywanie zadań. Po
rozpoczęciu gry uczniom na ekranach telefonu wyświetlało się pytanie –
przygotowane w języku angielskim z czterema odpowiedziami, z których tylko jedna
była poprawna. Uczniowie w zależności od refleksu mogli uzyskać od 700 do 1000
punktów. Rywalizacja wśród uczniów byłą niezwykle zacięta. Uczniowie naszego
liceum bardzo pomagali w grze uczniom z Turcji. Po zakończonej rozgrywce na
tablicy multimedialnej wyświetliły się wyniki uczniów biorących udział w
lekcji. Najlepszy okazał się gość z Turcji. Oczywiście otrzymał brawa J.
Niesamowicie pomocny okazał się Maks z 1c, który na bieżąco opowiadał o
grze i przekazywał instrukcje na temat rozgrywki w języku angielskim.
W drugiej części lekcji wykonaliśmy wszyscy doświadczenie dotyczące
wyznaczania środka
ciężkości trójkąta.
Uczniowie pracując w grupach otrzymali kolorowe kartki bloku
technicznego, sznurki, spinacze, plastelinę oraz ołówki. Z kartek należało wyciąć
dowolny trójkąt. Następnie zrobić dziurki w wierzchołkach i zawiązać przez te
dziurki otrzymane 3 kawałki sznurka, każdy kawałek w jednej dziurce. Sznurek
musiał być tak zawiązany, aby ok 3 cm sznurka było za miejscem wiązania a
pozostała część – dłuższa niż trójkąt - zwisała swobodnie. Następnie do każdego
takiego sznureczka – jego dłuższej części - należało przywiązać spinacz,
który obciążał ten sznurek. Dzięki temu sznurek się prostował i trzymając za
krótką część sznurka jego dłuższa część swobodnie zwisała.
Dalej
uczniowie pracując w parach mieli za zadanie narysować linie prostą wzdłuż
zwisającego swobodnie sznurka obciążonego spinaczem. I tak trzy razy, obracając
trójkąt i wykonując te same czynności z każdego wierzchołka. Sukcesem była
sytuacje jeśli wszystkie narysowane linie w trójkącie przecięły się w jednym
miejscu. Zdecydowanej większości grup udało się to zrobić. Linie narysowane
przez uczniów to środkowe w trójkącie. A punkt przecięcia się tych środkowych
to środek
ciężkości trójkąta.
Następnie
uczniowie wbili do plasteliny ołówek ostrą częścią a na jego zakończeniu z
gumką położyli trójkąt w punkcie przecięcia środkowych. Było to sprawdzeniem
czy środek ciężkości jest dobrze wyznaczony. Trójkąty się nie przychylały.
Doświadczenie zakończyło się pełnym sukcesem. Jako ciekawostkę uczniowie
również pomierzyli odcinki wyznaczone na środkowych przez środek ciężkości.
Okazało się że są w stosunku 2:1.
Na zakończenie za dzielną pracę naszych gości przygotowaliśmy drobne nagrody. Lekcja zakończyła się wspólnymi podziękowaniami i gratulacjami.Uczniowie otrzymali tez naklejki - zachętki i motywce.
Bardzo
serdecznie dziękuję Pani Profesor Jolancie Schmidt za pomoc w tłumaczeniu
skomplikowanych nazw matematycznych na język angielski.
Quiz instrukcja:
1. Otwórz https://join.quizizz.com w przeglądarce
2. Wprowadź 6-cio cyfrowy kod gry 564495 , i kliknij "Kontynuuj"
3. Wprowadź swoje imię i kliknij "Dołącz do Gry!"
4. Po otrzymaniu awatara kliknij "Rozpocznij Grę ". Kliknij, aby rozpocząć!
2. Wprowadź 6-cio cyfrowy kod gry 564495 , i kliknij "Kontynuuj"
3. Wprowadź swoje imię i kliknij "Dołącz do Gry!"
4. Po otrzymaniu awatara kliknij "Rozpocznij Grę ". Kliknij, aby rozpocząć!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz