9 grudnia 2016r razem z częścią naszego
wspaniałego zespołu - Basią, Elą - uczestniczyłam w szkoleniu
zorganizowanym przez Fundację Szkoły z Klasą. Spotkanie zostało zorganizowane w
naszej szkole.
Czujemy się bardzo wyróżnieni ponieważ w
całej Polsce zostały zorganizowane tylko 4 spotkania lokalne z czego właśnie
jedno u nas. Mogliśmy wszyscy razem z innymi nauczycielami - 60 osób -
przepracować symulacyjnie to, co czeka nas w programie w tym roku szkolnym.
Pierwsza cześć spotkania dotyczyła ogólnie
zasad programu, terminów i przedstawienia zespołu pracowników Szkoły z Klasą,
którzy tworzą wszystkie materiały na potrzeby programu.
W drugiej części zostaliśmy losowo podzieleni
na zespoły 4 osobowe, gdzie każdy zespół stworzył wirtualną szkołę korzystając
z materiałów jakie otrzymaliśmy.
Przyjrzeliśmy się on temu, czym szkoła
dysponuje i określi, czego najbardziej jej brakuje. Na podstawie rozmowy,
refleksji i analizy, członkowie Zespołu wybrali cel, który szkoła będzie
realizować, i który najlepiej odpowiada jej potrzebom.
Zespół zapoznał się z przygotowaną listą 10 celów określających sfery, w których może wprowadzić zmiany, i wybrał jeden, na którym się skupi.
Zespół zapoznał się z przygotowaną listą 10 celów określających sfery, w których może wprowadzić zmiany, i wybrał jeden, na którym się skupi.
Badanie potrzeb szkoły i
redefinicja celu. Na tym
etapie cel wybrany spośród dziesięciu Zespół dopasuje do potrzeb szkoły i
określił, jakie konkretne wyzwanie szkoła stawia sobie. Taki skonkretyzowany
cel nazywamy celem szczegółowym.
Kolejnym krokiem było zaplanowanie działań, które pozwolą ten cel zrealizować. Powinny one dotyczyć przynajmniej dwóch z trzech obszarów: architektonicznego (FAR - Przestrzeń Fizyczna i Architektoniczna), społecznego (RELACJE) i związanego z nowymi technologiami (TIK), ale można w szkole również realizować pomysły, które nie mieszczą się w żadnej z tych kategorii.
Zespół mógł skorzystać z przygotowanej listy inspiracji – dokumentu „Co może Wam pomóc”. Również tabela do wypełnienia obszarów okazała się bardzo pomocna.
Kolejnym krokiem było zaplanowanie działań, które pozwolą ten cel zrealizować. Powinny one dotyczyć przynajmniej dwóch z trzech obszarów: architektonicznego (FAR - Przestrzeń Fizyczna i Architektoniczna), społecznego (RELACJE) i związanego z nowymi technologiami (TIK), ale można w szkole również realizować pomysły, które nie mieszczą się w żadnej z tych kategorii.
Zespół mógł skorzystać z przygotowanej listy inspiracji – dokumentu „Co może Wam pomóc”. Również tabela do wypełnienia obszarów okazała się bardzo pomocna.
Symulacja spotkania 3:
planowanie i
podział zadań. Trzecie spotkanie to czas na szczegółowe
planowanie. Zespół przemyślał działanie, podzieli obowiązki i oszacował czas
potrzebny na realizację zamierzeń. Zespół również określił najważniejsze
wskaźniki sukcesu - tutaj była najbardziej emocjonująca część spotkania -
różnice opinii w grupie pozwoliły na wypracowanie dobrych wskaźników.
Określiliśmy sposób ewaluacji działań zespołu.
Określiliśmy sposób ewaluacji działań zespołu.
Źródło:https://www.facebook.com/szkolazklasa2zero/photos/pcb.1224683070931792/1224682934265139/?type=3&theater
Symulacja spotkania 4:
ewaluacja
działań. Ostatnie spotkanie to czas na podsumowania i
wyciągnięcie wniosków. Zespół ocenił czy wskaźniki sukcesu zostały osiągnięte i
przeanalizował wnioski, uwagi i rekomendacje, które zebrał na początku roku, w
czasie rozmów z przedstawicielami szkolnej społeczności, podczas bieżącej
ewaluacji oraz ewaluacji końcowej. Dzięki temu będzie można wyznaczyć kierunek
dalszych zmian i sprawdzić, co się udało, a co warto jeszcze dopracować.
Zespół zastanowił się również, co dalej - jak ugruntować pozytywne zmiany w szkole i jak kontynuować proces wprowadzania innowacji w szkole.
Zespół zastanowił się również, co dalej - jak ugruntować pozytywne zmiany w szkole i jak kontynuować proces wprowadzania innowacji w szkole.
Przepracowanie wszystkich czterech etapów
umożliwiło nam poznanie jak mamy pracować i jak możemy osiągnąć cel. Spotkanie
było bardzo pomocne i wiele nam wyjaśniło i rozjaśniło. Również entuzjazm i
dobre słowo prowadzących było nieocenione. Dziękuję bardzo za spotkanie,
życzliwość i uśmiech.
Na zdjęciu:
Marta Puciłowska Fundacja Szkoła z Klasą 2.0
Michał Szeląg Fundacja Szkoła z Klasą 2.0
Elżbieta Bożek - IV LO
Barbara Sowa - IV LO
Katarzyna Trajdos - IV LO
Jestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisane.
OdpowiedzUsuń