
CLIL (Content and Language Integrated Learning) – zintegrowane
nauczanie języka obcego i przedmiotów ogólnokształcących i / lub
zawodowych – to nowoczesna metoda nauczania, integrująca treści zawarte
w podstawie programowej języków obcych, przedmiotów ogólnokształcących
oraz zawodowych. Dzięki niej podnosi się efektywność nauczania.
Metoda
ta uwzględnia nauczanie zorientowane na ucznia (learner oriented
instuction), metody postkomunikatywne (odejście od mówienia jako
sprawności wiodącej), a przede wszystkim neurodydaktykę.
CLIL to jedna z metod projektowych, których znaczenie zostało docenione w nowej podstawie programowej. Głównym założeniem tej metody jest zdobywanie nowej wiedzy i jednoczesne
obcowanie z językiem obcym, uczenie się i używanie go. Przy wyborze
podejścia metodycznego należy kierować się specyfiką nauczanego
przedmiotu i pod tym kątem przygotowywać odpowiednie ćwiczenia.

Pierwszego dnia poznaliśmy:
- CLIL methodology
- Theory, history, definition
- CLIL pros and cons
- Students language competence in CLIL
- Sample CLIL method lessons

Zostaliśmy podzieleni wg przedmiotów - matematycy: Małgorzata Ruchała, ja - Katarzyna Trajdos oraz Fatoş Özbolat i Serdar Erden. Rozmawialiśmy w języku angielskim (!). W razie konieczności mogliśmy skorzystać z pomocy naszych koleżanek anglistek - Lucynki i Joli za co bardzo dziękuję.
W czasie pierwszego dnia wymieniliśmy się swoimi doświadczeniami, dowiedzieliśmy się o systemie uczenia matematyki w Turcji, o podstawie programowej, książkach, działach. Od Gości otrzymaliśmy podręczniki tureckie. Serdar jest współautorem jednej z nich.
Rozpoczęliśmy również prace nad scenariuszami ułożonymi wg metody CLIL.
Drugiego dnia już z gotowymi pomysłami usiedliśmy do pracy warsztatowej -powstały 3 scenariusze lekcji matematyki z wykorzystaniem języka angielskiego.
1. Pole, obwód kwadratu i prostokąta.
2. Jednostki
3. Własności kątów w trójkątach.
Dodatkowym i jakże sympatycznym elementem wspólnego spędzenia czasu była nauka liczenia po turecku dla nas i po polsku dla Fatoş i Serdara - radzili sobie doskonale!
Wymieniliśmy się adresami e-mail w celu dalszej wymiany pomysłów i tworzenia scenariuszy.
Myślę, że ta metoda jest doskonała do wspólnego pogłębiania znajomości języka angielskiego. Również dla uczniów może być bardzo pomocna na przyszłość, kiedy będą zmuszeni do korzystania z literatury fachowej w czasie studiów, która to bardzo często dostępna jest tylko w obcych językach.
Dodatkowo zwiększy motywacje uczenia się języka angielskiego oraz urozmaici lekcje matematyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz