niedziela, 13 listopada 2016

Szkoła z klasą 2.0 - spotkanie pierwsze



Pierwsze spotkanie Zespołu: określenie celu głównego. 

Nasz pierwsze spotkanie miało miejsce 9 listopada (środa). 

W spotkaniu wzięli udział:  koordynator- Katarzyna Trajdos  - matematyka – Pani Kinga Thiel  - matematyka, Pani Elżbieta Bożek - fizyka, Pani Barbara Sowa -  nauczyciel bibliotekarz oraz Pani Hanna Żyrek – pedagog szkolny. Z ramienia samorządu uczniowskiego  – Przewodniczący szkoły – Komo Vardanyan – z klasy 2e oraz rzecznik praw uczniów w naszej szkole Pani Beata Lizoń  - Jura, dodatkowo chcemy poprosić o współprace przewodnicząca Rady Rodziców.

Na pierwszym spotkaniu przyjrzeliśmy  się  temu, czym szkoła dysponuje i określiliśmy, czego najbardziej jej brakuje. Na podstawie rozmowy, refleksji i analizy, Zespół wstępnie wybrał cel, który w tym roku szkolnym szkoła będzie realizować, i który najlepiej odpowiada jej potrzebom.
Zespół zapoznał się z przygotowaną przez organizatorów  listą 10 celów określających sfery, w których może wprowadzić zmiany, i wybraliśmy jeden, na którym się skupimy.



Celem głównym jaki wybraliśmy jest:  PASJA DO NAUKI

Dzięki kartom pracy i wspaniałemu zaangażowaniu całego Zespołu łatwiej było nam odpowiedzieć na pytania:

Na jakie potrzeby odpowiada nasz cel:
  • Chcemy aktywnie zaangażować uczniów w proces nauczania, zwiększyć ich motywację do pracy, zachęcić do dzielenia się wiedzą i umiejętnościami z innymi uczniami.
  • Chcemy zaangażować uczniów do poszerzania swojej wiedzy, zwiększyć zaangażowanie w życie kulturalne szkoły a także zaproponować uczniom ciekawe metody uczenia się.
  • Chcemy zachęcić uczniów do angażowania się w koła zainteresowań.
  • Chcemy wszechstronnie rozwijać zdolności twórcze naszych uczniów. Rozwijać ich umiejętności krytycznego myślenia. Chcemy stosować na zajęciach metody aktywizujące.
  • Chcemy wykorzystywać na zajęciach lekcyjnych i poza nimi nowe technologie.
  • Chcemy dostosowywać zajęcia dodatkowe do pasji uczniów - w miarę możliwości szkolnych.
  • Chcemy rozwijać chęć do nauki i samokształcenia w uczniach.
  • Chcemy wzmacniać w uczniach poczucie współodpowiedzialności za to co dzieje się w szkole, zarówno wśród uczniów jak i rodziców.
 Z kim będziemy konsultować wybrany cel? Kto pomoże nam sformułować pytania do badania potrzeb i zebrania opinii? 

 Wybrany cel będziemy konsultować z:
  • gronem pedagogicznym
  • samorządem uczniowskim
  • rodzicami
  • zespól ds ewaluacji wewnętrznej
  • edukator oświatowy
O pomoc do sformułowania pytań do badania potrzeb i zebrania opinii poprosimy:
  • edukatora oświaty
  • wychowawców klas
  • samorząd uczniowski
  • zespoły przedmiotowe
  • przedstawicieli Rady Rodziców
 Jak możemy osiągnąć nasz cel:    (informacje pochodzą z materiałów zamieszczonych na platformie Szkoła z klasą 2.0)

Cel:szkoła motywuje do nauki, angażuje i rozwija pasje uczniów i nauczycieli.


Jak to zrobić:

  •  szkoła wprowadza nowe metody nauczania i podejmuje działania, które pokazują dlaczego warto się uczyć, zachęca, a nie zniechęca, do rozwijania pasji i zainteresowań w szkole i poza nią
  • Stosuje aktywne, angażujące uczniów metody nauczania.
  • Szkoli nauczycieli z korzystania z TIK i nowych metod prac
  • Dba o to, aby nowe technologie były mądrze i skutecznie wykorzystywane w nauczaniu
  • Zapewnia odpowiednie zaplecze merytoryczne (materiały, szkolenia, kontakt z
  • e specjalistami, koleżeńską wymianę doświadczeń i umiejętności) i doceniając samodzielność i aktywność nauczycieli motywuje ich do ciągłego samorozwoju.
  •  Zaprasza gości ze świata nauki oraz specjalistów w dziedzinach, które leżą w kręgu zainteresowań uczniów.
  • Wychodzi z lekcjami poza szkołę, pokazując jak teoretyczna wiedza może przełożyć się na praktyczne działania (wizyty w instytucjach, zakładach pracy itp.
  • Organizuje wycieczki (na pokazy multimedialne, do muzeów, skansenów, galerii, na ciekawe wykłady i wydarzenia naukowe).
  • Organizuje zielone szkoły i „obozy naukowe”, zapewniające zajęcia wykraczające poza typowe szkolne lekcje, prowadzone przez specjalistów z różnych dziedzin –· fotograficzne, teatralne, dziennikarskie, etnograficzne, sportowe, z grami  logicznymi, obozy odkrywców geografii, biologii itp. oraz inne. 
  •  Zachęca uczniów do dzielenia się wiedzą i umiejętnościami (np. poprzez uczenie innych uczniów, nauczycieli, czy osób dorosłych – rodziców, dziadków, członków społeczności lokalnej).
  • Odwołuje się do doświadczeń i pasji uczniów i łączy naukę z tematami, którymi uczniowie żywo się interesują.
  •  Nie boi się sięgać po tematy ambitne i wykraczające poza podstawę programową, jeśli tylko widzi w uczniach chęć do zajęcia się nimi.
  • Tworzy przestrzenie, w których uczniowie sami mogą zgłębiać i badać różne tematy, eksperymentować/majsterkować i pracować nad zagadnieniami naukowymi, które ich fascynują. Jeśli są na to fundusze, inwestuje w nowoczesny sprzęt, jeśli nie, otwiera swoje pracownie na przerwach lub dodatkową przestrzeń do pracy (zdobywając wyposażenie np. poprzez zbiórkę narzędzi).
  • Tworzy/otwiera pracownie multimedialne na przerwach i/lub po lekcjach, aby uczniowie, którzy nie mają dostępu do komputerów lub internetu mogli odrabiać lekcje i uczyć się w szkole.
  • Wypożycza sprzęt multimedialny (aparaty, kamery, dyktafony itp.) uczniom do domu, aby mogli nie tylko realizować zadania szkolne, ale i rozwijać swoje pasje.
  • Tworzy kółka naukowe, kółka zainteresowań, kluby dyskusyjne i stara się zapewnić uczniom warunki do działania i dzielenia się efektami pracy


piątek, 11 listopada 2016

Lekcje Statystyki Publicznej

http://katowice.stat.gov.pl/
8 oraz 10 listopada uczniowie klas pierwszych IV LO uczestniczyli w lekcjach statystyki publicznej na terenie szkoły. Lekcje prowadziły: Pani Renata Włodarska oraz  Pani Jolanta Pasek  - z Urzędu Statystycznego w Katowicach. Tegoroczna lekcja dotyczyła Turystyki w województwie śląskim. Uczniowie mogli dowiedzieć się o danych zgromadzonych od podmiotów zajmujących się usługami hotelarskimi. 
 

Wykład rozpoczął się od poinformowania uczniów  co jest źródłem danych o stanie i wykorzystaniu turystycznych obiektów noclegowych, że jest to badanie statystyczne na formularzu o symbolu KT-1.  Sprawozdania składane są z częstotliwością miesięczną ze specjalizacją przez Urząd Statystyczny w Rzeszowie.  Sprawozdawczością objęte zostały wszystkie obiekty posiadające 10 i więcej miejsc noclegowych. Uczniowie dowiedzieli się jakie są turystyczne obiekty noclegowe o raz jaka jest ich ilość w Polsce i na śląsku.



W dalszej część wykładu uczniowie usłyszeli o:
  • Strukturze turystycznych obiektów noclegowych według ich liczby (stan w dniu 31 lipca 2015 r.)
  •  Turystycznych obiektach noclegowe według liczby miejsc noclegowych
  •   Liczbie miejsc noclegowych w zależności od wielkości obiektu (w tys.)
  •  Pokojach i miejscach noclegowych w hotelach według kategorii

  •  Strukturze miejsc noclegowych w turystycznych obiektach noclegowych
  • Liczbie hoteli w miastach wojewódzkich według kategorii w latach 2005-201

wykresy pochodzą z prezentacji przygotowanej przez P. Pasek i P. Włodarską

  • Turystach w turystycznych obiektach noclegowych w 2014 r. i 2015 r. według miesięcy (w tys.)
  • Noclegach udzielonych turystom w obiektach noclegowych w 2014 r. i 2015 r. według miesięcy
  • Stopniu wykorzystania miejsc noclegowych w turystycznych obiektach noclegowych w 2014 r. i 2015 r. (w %)
  • Turystach zagranicznych w turystycznych obiektach noclegowych w 2015 r. według wybranych krajów
Dane te były zaprezentowane w różnoraki sposób, dzięki czemu uczniowie poznali różne typy przedstawiania i prezentacji danych statystycznych. Dodatkowo uczniowie zostali zapoznani z informacjami jakie mogą znaleźć na stronach Głównego Urzędu Statystycznego oraz Urzędu Statystycznego w Katowicach. W bardzo ciekawy sposób prowadzące pokazały jak można korzystać z wyszukiwarki w BDLu - Banku Danych Lokalnych. Na zakończenie spotkania uczniowie otrzymali aktualne infografiki dotyczące Turystyki w województwie śląskim oraz Światowego Dnia Turystyki.

czwartek, 10 listopada 2016

Szkoła z klasą 2.0 edycja 2016/2017

W tym roku szkolnym, przykładem ubiegłego roku, IV Liceum Ogólnokształcące w Katowicach przystąpiło do programu Szkoła z klasą 2.0.



W piętnastej, jubileuszowej edycji chcemy skupić się na szkole jako miejscu, które służy nie tylko przygotowaniu do życia zawodowego, ale w którym życie toczy się każdego dnia, a wszyscy, którzy tworzą szkolną społeczność, mają wpływ na nauczanie/uczenie się, wzajemną komunikację i relacje. Dzięki udziałowi w tegorocznej edycji programu przyjrzymy się naszej szkole – relacjom, które w niej panują, naszym zasobom, potencjałowi oraz ograniczeniom – i wspólnie spróbujemy znaleźć rozwiązania najważniejszych dla nas problemów. Akcent położymy na refleksję, zespołowe planowanie, badanie potrzeb i oczekiwań społeczności szkolnej oraz na praktyczne działania.
Zmiany, które będziemy planować, odnosić się będą przede wszystkim do trzech obszarów: przestrzeni fizycznej i architektonicznej szkoły, jej wymiaru społecznego wykorzystania nowych technologii. Zadania w programie oparte na elementach pracy metodą design thinking (myślenia projektowego), której jednym z najważniejszych elementów jest empatyczne podejście do potrzeb tych, dla których planujemy rozwiązania.

Jakie cele może wybrać szkoła na najnowszy rok szkolny?
  1. RÓWNE SZANSE. Cel: szkoła wyrównuje szanse edukacyjne i życiowe dzieci, wspiera najbardziej potrzebujących.
  2. PASJA DO NAUKI. Cel: szkoła motywuje do nauki, angażuje i rozwija pasje uczniów i nauczycieli.
  3. WIEDZA UŻYTECZNA. Cel: szkoła uczy, jak wykorzystać w praktyce wiedzę i umiejętności.
  4. SAMODZIELNOŚĆ. Cel: szkoła uczy samodzielności, krytycznego myślenia, odwagi stawiania pytań oraz odpowiedzialności za naukę.
  5. OCENIANIE I DOCENIANIE. Cel: szkoła ocenia tak, by wspierać uczenie się i rozwój uczniów, docenia wysiłek i buduje poczucie wartości.
  6. OBYWATELSTWO. Cel: szkoła uczy dialogu, współdziałania i zachęca do współdecydowania.
  7. BEZPIECZEŃSTWO I ZAUFANIE. Cel: szkoła tworzy klimat bezpieczeństwa, szacunku i zaufania.
  8. DOBRE RELACJE. Cel: szkoła dba o dobre relacje i komunikację między wszystkimi członkami szkolnej wspólnoty.
  9. SOLIDARNOŚĆ. Cel: szkoła uczy solidarności, wzajemnej pomocy i buduje kulturę dzielenia się.
  10. OTWARTOŚĆ. Cel: szkoła jest otwarta na społeczność lokalną i świat oraz uczy rozwiązywania problemów.
 Zasady programu
Szkoła z Klasą 2.0 edycja 2016/2017 trwa cały rok szkolny – od września do końca sierpnia. 
W programie bierze udział Zespół, złożony z: Pani Dyrektor – Katarzyna Ziemiec, koordynatora – koordynatorem będą ja  - Katarzyna Trajdos oraz nauczycielki matematyki – Pani Kinga Thiel oraz fizyki – Pani Elżbieta Bożek, dołączyły również do nas Pani Barbara Sowa nauczyciel bibliotekarz oraz Pani Hanna Żyrek – pedagog szkolny. Do współpracy zaprosiliśmy również przedstawiciela samorządu uczniowskiego – Przewodniczącego szkoły – Komo Vardanyan – z klasy 2e oraz rzecznika praw uczniów w naszej szkole Panią Beatę Lizoń  - Jura.
Wszyscy członkowie Zespołu aktywnie uczestniczą w programie: planują, a następnie realizują zaplanowane działania. Zadaniem koordynatora będzie opisanie na platformie Szkoły z Klasą 2.0 działań zrealizowanych wspólnie z Zespołem, z uwzględnieniem potrzeb społeczności szkolnej
Przez cały rok szkolny Zespół, za pośrednictwem platformy internetowej, będzie wspierany przez moderatora. Moderator będzie zamieszczał informacje zwrotne do opisów koordynatora i udzielał wskazówek.


czwartek, 3 listopada 2016

Wykłady z matematyki

2 listopada klasy 1c i 1a rozpoczęły cykl wykładów z matematyki. Wykłady prowadzi Pani dr Anna Bień z Wydziału Matematyki Uniwersytetu Śląskiego - Zakład Logiki Matematycznej. Pani dr Anna Bień zajmuję się Teorią Grafów, Podstawami Logiki Matematycznej i Teorii Zbiorów. Pierwsze wykłady skierowane do naszych uczniów dotyczyły logiki matematycznej, tautologii oraz metody drzew logicznych. Również w czasie zajęć Pani dr Bień pokazała uczniom metodę 0, 1 w ustalaniu czy dane prawo logiczne jest tautologią. W wykładach również będą brały udział klasy 2a i 2c realizujące program rozszerzony z matematyki.