piątek, 12 lutego 2016

2c w Koperniku



11 lutego 2016r wraz z klasa 2c (moja!) pojechaliśmy na wspaniałą wycieczkę do Centrum Nauki Kopernik. Warszawa przywitała nas niestety deszczem i szarością, ale po przyjemnej podróży Pendolino i szybkim pobycie w metrze gotowi na nowe przeżycia ruszyliśmy do CNK.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy podzieleni na dwie grupy. Pierwsza grupa wzięła udział w zajęciach w  Laboratorium - Termowizjonerzy a druga w tym samym czasie zwiedzała. Później na odwrót pierwsza zwiedzała a druga była w Laboratorium. Po zwiedzaniu wszyscy na chwilę usiedliśmy by coś zjeść a na koniec zobaczyliśmy film 3D w Planetarium.

Co ciekawego widzieliśmy:

WYSTAWA LUSTRA
Zwierciadła towarzyszą nam przez całe życie. Pozwalają poznać samego siebie – zobaczyć swoją twarz, odkryć własne „ja” i jego niepowtarzalność. Zaglądając w lustro, zaglądamy także w głąb praw rządzących wszechświatem, u podstaw których leży symetria. Rzeczy niesymetryczne nas denerwują. Zupełnie nieświadomie poszukujemy symetrii w swoim otoczeniu i nas samych. Symetryczne twarze wydają się bardziej atrakcyjne, wygodniej nam nieść ciężkie zakupy w dwóch siatkach i obu rękach, niż w jednej. Symetrię odnajdujemy w budowie figur geometrycznych, równaniach i prawach fizycznych. W wystawie LUSTRA dostrzec ją można było we wszystkich eksponatach, a samodzielne eksperymentowanie pomogło zrozumieć zasady matematyki i zachęci do abstrakcyjnego myślenia.

  
Zdjęcie: (z lewej) Mateusz Piwowarski, (z prawej) Kamila Kwiecińska

 



STREFA ŚWIATŁA
Zwiedzając strefę światłą byliśmy otoczeni półmrokiem. To idealne warunki, aby przenieść się w przestrzeń iluzji optycznych, poznać rozmaite formy promieniowania elektromagnetycznego. Obserwacja informacji niesionej przez światło jest podstawą głównego zmysłu człowieka, jakim jest wzrok. Tymczasem promieniowanie elektromagnetyczne przesyłane światłowodami stanowi również podstawę informacyjnego obiegu całej cywilizacji!
Esej Pana   prof. Iwo Białynicki-Birula






RE:GENERACJA
Kim jesteś, jakie są Twoje relacje z innymi? Co dzieje się w Twojej głowie, gdy boisz się, kochasz, smucisz się, kłamiesz?
W tej galerii nauka wchodzi w krainę emocji. Korzystając z najnowszych odkryć psychologii, socjologii ale także neurobiologii i technologii prowadzi po świecie, którego motywem przewodnim jesteś Ty sam i Twoje relacje z innymi. Idź tropem zagadek własnego umysłu.
Zdjęcie: Mateusz Piwowarski


 
TEATR ROBOTYCZNY
Aktorzy zamknięci w mechanicznych ciałach. Humanoidalni artyści mówiący dialogami z Lema lub objaśniający wielowymiarowość.
Roboty, a dokładnie RoboThespiany, powstały w brytyjskiej firmie Engineered Arts Ltd. Zaprogramowanie każdego z nich trwało pół roku. W stworzonych przez Centrum Nauki Kopernik sztukach gra trzech robotycznych aktorów, a głosów użyczają im m.in. Piotr Fronczewski, Marian Opania, Wiktor Zborowski i Marta Lipińska.
Zdjęcie:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Centrum_Nauki_Kopernik_w_Warszawie_-_robot.JPG

KORZENIE CYWILIZACJI
Nauki ścisłe, przyrodnicze i humanistyczne przeplatają się ze sobą, uzupełniają wzajemnie. Są nierozłączne. Przyjrzeć się można kamieniom milowym naszej cywilizacji, przypatrzcie jej największym zdobyczom: pismu, filozofii, sztuce, technice. Szukając źródeł współczesnej cywilizacji mamy okazję wybudować most według projektu Leonarda da Vinci, wczuć się w rolę archeologa używającego robotów podczas wykopalisk, a także poznać wykorzystywane dawniej i dzisiaj źródła energii. Chętni mają tu szansę odczytać naskalne malowidła, a także samodzielnie zagrać na laserowej harfie.
Fundamentalne przemiany cywilizacyjne zadecydowały o kształcie naszej ludzkiej wspólnoty. Esej P.prof. Henryka Samsonowicza














KOLEKCJA ART+SCIENCE
 Kolekcja sztuki Art + Science Centrum Nauki Kopernik jest pierwszym takim zbiorem w Polsce, zaś ilością eksponatów wyróżnia się na tle innych centrów nauki na świecie. Obejmuje szereg prac wykonanych na zamówienie Kopernika przez artystów zainspirowanych zjawiskami przyrodniczymi, odkryciami i teoriami naukowymi. Twórcy z wielu krajów m.in. z Japonii, USA, Hiszpanii, Wlk. Brytanii i Polski przygotowali eksponaty artystyczne (oznaczone złotymi tabliczkami), w których sztuka romansuje z nauką.


TEATR WYSOKICH NAPIĘĆ
 W teatrze można  poczuć  napięcie na każdym kroku. Wśród mroku zobaczyć można  połyskującą czaszę generatora Van de Graffa i usłyszeć odgłosy wyładowań atmosferycznych. Dalej dostrzec kule i rury, wypełnione barwnymi, rozedrganymi zygzakami piorunów.

PATRZ ZIEMIA - WYSTAWA W PLANETARIUM
Jak wygląda Ziemia, widziana z kosmosu?
Patrz: Ziemia to 20 eksponatów, ulokowanych na trzech piętrach planetarium. Całość podzielona jest na 2 części.
Pierwsza dotyczy kosmicznych obserwacji i możliwości ich wykorzystania. Wielu rzeczy nie widać z naszej ziemskiej perspektywy. By je dostrzec, trzeba spojrzeć z góry. Na wystawie można popatrzeć na Ziemię „oczami” różnych satelitów. W ten sposób  sprawdza się stan atmosfery i oceanów, prognozuje pogodę, przewiduje potencjalne pożary lasów, czy ocenia aktualne stadium wegetacji roślin.
Druga część wystawy skupia się na technologiach wykorzystywanych do obserwacji Ziemi z kosmosu. Można tu odkryć tajniki działania systemu nawigacji satelitarnej GPS i dowiedzieć się, skąd kosmonauci biorą wodę i jak korzystają z kosmicznej toalety. Kilka eksponatów przybliża pracę osób pozyskujących i analizujących dane satelitarne.



PLANETARIUM - TRZECI WYMIAR ŻYCIA
Odwiedziliśmy miejsca we Wszechświecie, w których być może istnieje życie i poznaliśmy historię kosmosu. Dzięki technologii 3D – poczuliśmy się jak prawdziwi poszukiwacze życia pozaziemskiego zanurzeni w kosmicznej rzeczywistości.

MAJSTERKOWNIA

Zdjęcia (powyżej 3 szt. Maksymilian Łyszkowski)


LABORATORIUM - TERMOWIZJONERZY
Podczas zajęć w laboratorium fizycznym mogliśmy zobaczyć niewidzialne promieniowanie dzięki kamerom termowizyjnym. Świat oglądany przez taką kamerę daje nowe spojrzenie na procesy termiczne zachodzące wokół nas.













czwartek, 11 lutego 2016

Matematyka Polsko-Turecko - Angielska :) CLILL w akcji

https://erasmussilesia.wordpress.com/Od poniedziałku 8 lutego do środy 10 lutego w naszej Szkole odbywała się konferencja poświęcona metodzie CLIL  „Metoda CLIL drogą do lepszej motywacji”  „CLIL method leads to better motivation”
 
CLIL (Content and Language Integrated Learning) – zintegrowane nauczanie języka obcego i przedmiotów ogólnokształcących i / lub zawodowych – to nowoczesna metoda nauczania, integrująca treści zawarte w podstawie programowej języków obcych, przedmiotów ogólnokształcących oraz zawodowych. Dzięki niej podnosi się efektywność nauczania.
Metoda ta uwzględnia nauczanie zorientowane na ucznia (learner oriented instuction), metody postkomunikatywne (odejście od mówienia jako sprawności wiodącej), a przede wszystkim neurodydaktykę.
CLIL to jedna z metod projektowych, których znaczenie zostało docenione w nowej podstawie programowej. Głównym założeniem tej metody jest zdobywanie nowej wiedzy i jednoczesne obcowanie z językiem obcym, uczenie się i używanie go. Przy wyborze podejścia metodycznego należy kierować się specyfiką nauczanego przedmiotu i pod tym kątem przygotowywać odpowiednie ćwiczenia.

Pierwszego dnia poznaliśmy:
  • CLIL methodology
  • Theory, history, definition
  • CLIL pros and cons
  • Students language competence in CLIL
  • Sample CLIL method lessons

oraz twórczo rozpoczęliśmy pracę z  gośćmi z Ankary  - uczestnikami projektu Erasmus+  którego  Szkoła Nasza (a dokładniej Nauczyciele p. Jolanta Schmidt, P. Ewa Kostrzewska i P. Ryszard Sowa) jest koordynatorem a a partnerem jest  szkoła Anafartalar Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi.

Zostaliśmy podzieleni wg przedmiotów - matematycy:  Małgorzata Ruchała, ja  - Katarzyna Trajdos oraz Fatoş Özbolat i Serdar Erden. Rozmawialiśmy w języku angielskim (!). W razie konieczności mogliśmy skorzystać z pomocy naszych koleżanek anglistek - Lucynki i Joli za co bardzo dziękuję. 
W czasie pierwszego dnia wymieniliśmy się swoimi doświadczeniami, dowiedzieliśmy się o systemie uczenia matematyki w Turcji, o podstawie programowej, książkach, działach. Od Gości otrzymaliśmy podręczniki tureckie. Serdar jest współautorem jednej z nich. 
Rozpoczęliśmy również prace nad scenariuszami ułożonymi wg metody CLIL.




Drugiego dnia już z gotowymi pomysłami usiedliśmy do pracy warsztatowej  -powstały 3 scenariusze lekcji matematyki z wykorzystaniem języka angielskiego.
1. Pole, obwód kwadratu i prostokąta.
2. Jednostki
3. Własności kątów w trójkątach.


Dodatkowym i jakże sympatycznym elementem wspólnego spędzenia czasu była nauka liczenia po turecku dla nas i po polsku dla Fatoş  i Serdara - radzili sobie doskonale!
Wymieniliśmy się adresami e-mail w celu dalszej wymiany pomysłów i tworzenia scenariuszy.

Myślę, że ta metoda jest doskonała do wspólnego pogłębiania znajomości języka angielskiego. Również dla uczniów może być bardzo pomocna na przyszłość, kiedy będą zmuszeni do korzystania z literatury fachowej w czasie studiów, która to bardzo często dostępna jest tylko w obcych językach.
Dodatkowo zwiększy motywacje uczenia się języka angielskiego oraz urozmaici lekcje matematyki.

środa, 10 lutego 2016

Dzień bezpiecznego internetu

http://saferinternet.pl/pl/dzien-bezpiecznego-internetu
Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku i ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu od 2005 roku organizowany jest przez Fundację Dzieci Niczyje oraz Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK) – realizatorów unijnego programu Safer Internet. Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange. 

DBI ma na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa dzieci w Internecie oraz nagłośnienie tematyki dotyczącej bezpieczeństwa online.  
Podczas obchodów DBI organizatorzy zachęcają szkoły, organizacje pozarządowe, firmy i osoby prywatne do wspierania tego przedsięwzięcia przez organizację lokalnych inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów (m.in. zajęć edukacyjnych, happeningów, gazetek szkolnych, kampanii informacyjnych, konkursów) oraz zgłaszania ich za pośrednictwem umieszczonego na stronie formularza. Organizatorzy najlepszych inicjatyw mają szanse wygrać atrakcyjne nagrody ufundowane przez partnerów DBI w Polsce.

W 2016 DBI obchodziliśmy 9 lutego. Wszystkie działania podejmowane w ramach DBI były realizowane pod hasłem "Lepszy internet zależy od Ciebie!". W czasie obchodów tego dnia organizatorzy oraz uczestnicy chcieli podkreślić to, że każdy internauta może przyczynić się do tego, że Internet będzie miejscem bezpiecznym i pozytywnym. Każdy z nas ponosi odpowiedzialność za to, co robi w sieci i w jaki sposób z niej korzysta. Ważną również kwestią było zwrócenie uwagi na potencjał sieci, który dzieci mogą wykorzystać zarówno w edukacji, kontaktach z rówieśnikami jak również jako formę twórczej rozrywki.

Ze strony  http://www.saferinternet.pl/pl/materialy-dbi-do-pobrania można było pobrać materiały w postaci filmów i scenariuszy do przeprowadzenia zajęć dla dzieci i młodzieży. 




W naszej szkole uczniowie przygotowali wspaniałą gazetkę ścienną (Marta dziękuję!) oraz porozwieszali na terenie szkoły informację na temat bezpiecznego korzystania z internetu. Również 5 klas - 1b1, 1d, 1e, 2c, 3c wzięło udział w kursie on line na platformie e-learningowej Dziecko w sieci.
http://www.fdn.pl/kursy/

Dodatkowo w pokoju nauczycielskim na laptopie zamieściłam materiały z filmami i scenariuszami do przeprowadzenia lekcji wychowawczych w klasach. Powiadomiłam o tym nauczycieli wychowawców przez wysłanie wiadomości w Librusie.


Platforma e-learning kampanii "Dziecko w Sieci" oferuje bezpłatne kursy z zakresu bezpieczeństwa dzieci online. Narzędzie daje zaawansowane możliwości w zakresie wykorzystania go do edukacji szkolnej. Kursy mogą być również pomocą edukacyjną dla rodziców lub ofertą dla młodych internautów, którzy z własnej inicjatywy poszukują wiedzy o bezpiecznym korzystaniu z mediów 
elektronicznych.

Projekt realizowany jest przez Fundację Dzieci Niczyje we współpracy z Fundacją Orange i stanowi element programu Safer Internet w Polsce.
 
Zasady bezpieczeństwa w sieci
źródło: http://www.saferinternet.pl/pl/dzien-bezpiecznego-internetu

poniedziałek, 8 lutego 2016

Próbna matura z WSZOPem - I edycja FINAŁ

4.02.2016r miał miejsce finał konkursu 
Próbna matura z WSZOPem - I edycja.





Konkurs składał się z 3 części

I etap 17 grudnia o godz. 10.00 (przeprowadzony w szkołach ponadgimnazjalnych)
II etap 20 i 21 stycznia 2016 r. (przeprowadzony w formie elektronicznej - za pośrednictwem platformy Zdalnego Nauczania WSZOP - platforma Moodle)
III etap 4 lutego 2016 r. o godz. 9.00 (finał w siedzibie WSZOP, ul. Bankowa 8)


Etap szkolny składał się z zestawu 30 pytań testowych z czterema odpowiedziami wśród których tylko jedna była prawidłowa. Do drugiego etapu przechodzili uczniowie, którzy otrzymali co najmnie 30% dobrych odpowiedzi. W naszej szkole WSZYSCY uczniowie przeszli do etapu drugiego.

Druga część konkursu miała charakter testu matematycznego on-line na platformie Moodle WSZOPu. Uczestnicy konkursu otrzymali wcześniej login i hasło do zalogowania na platformie. Test można było wykonać tylko jednorazowo. Test składał się z 25 pytań.
8 uczniów naszej szkoły otrzymało wynik najwyższy i tym samym zakwalifikowali się do 3 części konkursu do finału.

Finał miał miejsce w murach WSZOPu. Nasi uczniowie - Michał C. i Emil K. otrzymali wyróżnienia oraz nagrody książkowe. Wszyscy uczestnicy finału otrzymali drobne upominki, pendrive i koszulki sportowe. Finalistom i wyróżnionym GRATULUJĘ.

Przedmiotem Konkursu byłą znajomość matematyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej oraz wiedza o zasadach zdawania egzaminu maturalnego. Konkurs miał na celu propagowanie matematyki oraz podnoszenie kompetencji matematycznych u uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych przed przystąpieniem do egzaminu maturalnego.


Dodatkową nagrodą dla finalistów konkursu są warsztaty maturalne mające na celu rozwiązywanie zadań przygotowujących do matury. Warsztaty mają odbyć się w marcu lub kwietniu.

wtorek, 2 lutego 2016

Funkcja kwadratowa - mapa mysli

W czasie trwania  kursu na platformie eTwinning  poznałam jak można tworzyć mapy myśli.
Kurs obejmował tematy wprowadzające w zagadnienie metody budowania map myśli (mind mapping) - jednej z nowoczesnych metod prowadzenia notatek, organizacji pracy, zapamiętywania,twórczego myślenia i rozwiązywania problemów. Mapy myśli można tworzyć na kartce papieru, przy pomocy programów instalowanych na dysku komputera, jak i aplikacji działających online. Wśród aplikacji komputerowych i internetowych wybór jest bardzo duży, ale należy mieć świadomość, że nie wszystkie narzędzia są bezpłatne. W planie darmowym mogą występować pewne ograniczenia z dostępem do niektórych opcji, nie we wszystkich aplikacjach można wykonać estetyczną mapę myśli i nie wszystko do tej mapy można wstawić. Podczas kursu uczestnicy poznałam przykładowe narzędzia TIK, umożliwiające tworzenie ciekawych map mentalnych.

Moja mapa:
Funkcja kwadratowa - własności

http://www.spicynodes.org/a/dbed177df51506ebbfe514d498aa66ed