poniedziałek, 14 czerwca 2021

Gry logiczne

 Lekcja matematyki - Gry logiczne.

Gry logiczne wspomagają ćwiczenia umysłu, wspomagają trening logicznego myślenia i często ćwiczą inne umiejętności matematyczne. 

Uczniowie w czasie gry:

  • uczą się przez doświadczanie;
  • rozwijają logiczne myślenie;
  • doskonalą umiejętności rachunkowe;
  • dokonują symulacji modeli matematycznych;
  • algorytmizują sytuacje z życia;
  • rozwijają umiejętność wnioskowania, zdolności analityczne;
  • planują kolejne kroki, etapy i działania przy rozwiązywaniu złożonych praktycznych problemów;
  • uczą się krytycznego spojrzenia na rozwiązanie zadani:
  • ćwiczą uwagę, spostrzegawczość, koncentrację;
  • rozwijają wyobraźnię; 
  • wzbogacają wiedzę o możliwościach zastosowania matematyki; 
  • ustalają zasady gier 
  • pokonują trudności, ćwiczą wytrwałość

Gry, jak widać mogą doskonalić rachunek pamięciowy oraz zasady wykonywania działań, mogą też stymulować rozwój wyobraźni i kreatywności, co stanowi wstęp do wprowadzania wiedzy geometrycznej. Inne zaś gry rozwijają myślenie logiczne i kombinacyjne.

Dzisiaj przykład kilku gier, w które uczniowie przetestowali na lekcjach:

GRA ABALONE:

Abalone to świetna gra, w której proste zasady łączą się z niezliczoną mnogością możliwości, a do tego... kontaktem z fantastycznie wykonanymi elementami gry! Dwóch graczy (u mnie dwie drużyny - w każdej po 2 graczy)  zasiada do sześciokątnej planszy z wgłębieniami, w której umieszcza się po 14 białych kul i 14 czarnych. Gracze na przemian popychają swoje kule tak, aby ostatecznie wypchnąć poza planszę 6 kul przeciwnika. Przepycha się 1, 2 lub 3 swoje bile (znajdujące się w jednej linii) do przodu, do tyłu lub na boki, przy czym 2 moje bile mogą popchnąć 1 bilę przeciwnika, 3 moje bile mogą popchnąć do 2 bil przeciwnika.

Zawartość pudełka: - plansza do gry - 28 kul (po 14 białych i czarnych) - instrukcja Liczba graczy: 2 Wiek: 7+ Czas rozgrywki: około 30 minut

 


TANTRIX 

Tantrix to gra logiczna polegająca na tworzeniu kolorowych linii i pętli, którą stworzył Mike McManaway z Nowej Zelandii. Składa się z 56 ręcznie malowanych, sześciokątnych płytek. Na każdej z nich są trzy linie. 

Mogą to być proste oraz małe i duże łuki. Płytki pasują do siebie, jeżeli łuki kolorów łączących się na brzegach płytek są w tym samym kolorze. Np. koniec czerwonego łuku na jednej płytce musi spotkać się z czerwonym łukiem drugiej płytki. 


W grę można grać pojedynczo czy też w kilku graczy. Jeśli układasz sam klocki zaczynasz od nr 1, 2, 3 który jest w jednym kolorze i układasz pętle z koloru jaki jest na trzech pierwszych klockach. Dobierasz 4 klocek i teraz pętla jest takiego koloru jaki jest 4 klocek itd. Możesz jednak grać w więcej osób np 2, losujecie wtedy po 6 klocków, ustalacie jaki wybieracie kolor i zaczynacie układać pętle  w swoim kolorze, następnie dokładacie  klocki tak by wyzbyć się swoich klocków, jednocześnie dbając o ułożenie swoich pętli i zablokowanie ułożenia pętli przeciwnika.

RUMMIKUB

Każdy z graczy dostaje  tabliczkę, którą stawia przed sobą na stole. Wszystkie kostki kładziecie na środku stołu numerami w dół i dokładnie mieszacie. Następnie każdy z graczy bierze po jednej kostce. Ten, kto ma najwyższą liczbę, zaczyna pierwszą partię. Wylosowane kostki wracają na stół, mieszacie je raz jeszcze i ustawiacie w blokach po 7 kostek (w ostatnim bloku będzie ich 8). Zadaniem gracza jest wykładanie na stół utworzonych układów kostek. Mogą to być serie lub grupy. Seria to co najmniej trzy kostki o kolejnych numerach w jednym kolorze. Grupa to trzy lub cztery kostki z tym samym numerem w różnych kolorach. Jeśli ktoś z graczy zgromadził na swojej tabliczce jeden lub kilka układów o łącznej wartości co najmniej 30 punktów, a przypada jego kolej, może wyłożyć je na stół. Począwszy od następnej kolejki po wyłożeniu otwarcia, można dokładać kostki ze swojej tabliczki do leżących na stole układów, a także wykonywać manipulacje i twisty, czyli przebudowywać układy leżące na stole, rozbijać je lub rozbudowywać. Trzeba jednak wyłożyć w każdym ruchu co najmniej jedną kostkę ze swojej tabliczki. Jeżeli nie można tego zrobić, bierzecie z banku jedną kostkę.

LICZBY W ROZUMIE

Gra polega na wykonywaniu działań matematycznych za pomocą kamieni, na których nadrukowane są liczby. Celem gry jest zdobywanie jak największej ilości punktów. Punkty zdobywamy za ułożone działania matematyczne: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie. Liczba umieszczona na kamieniu jest wartością zdobytych punktów.

 

IQ, FIT, Gra logiczna 

Wielopoziomowa gra logiczna.

Zawiera 120 zadań do rozwiązania - od najprostszych do bardzo trudnych. Twoim zadaniem jest umieszczenie wszystkich elementów układanki na plastikowej planszy. Ułóż je na planszy tak, aby  wszystkie trójwymiarowe elementy zmieniły się  w płaski obrazek. Żadne miejsce nie może zostać puste.

 

SMART TETRIS KWADRYLION

Gra składa się z 12 „puzzli” czyli kulkowych modułów, czterech magnetycznych części planszy i książeczki z zdaniami. Puzzle mają od 2 do 5 kulek i bajeczne kolory. Plansze są dwustronne z jednej strony białe, z drugiej czarne, z zablokowanymi polami. Części te są magnetyczne, co pozwala na ich wygodne łączenie podczas budowy planszy.

Zasady gry: Gra intelektualna Smart Tetris zaczyna się od połączenia (w dowolnej kolejności) 4 magnetycznych kwadratów - tak, aby powstała plansza.

Celem gry jest dopasowanie na planszy 12 elementów układanki - łamigłówki. Każdy z układów ma inne rozwiązanie, więc wyzwań nie zabraknie nigdy!

 

 

TRIOMINO

Triominos gra logiczna, przypominająca klasyczne domino, niemniej gwarantująca znacznie ciekawszą rozgrywkę. Układane elementy mają kształt równobocznych trójkątów z liczbami w narożnikach.
Dostawiając kolejny kamień do już ułożonego układu, musimy zadbać o to, by numery w sąsiadujących narożnikach były takie same. Cyfry na narożnikach ułożonego przez nas elementu to zdobyte przez nas punkty.

 

 




 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz