czwartek, 28 marca 2019

Środek ciężkosci trójkata


28 marca 2019r wykonaliśmy z klasą 1c doświadczenie dotyczące wyznaczania środka ciężkości trójkąta. 
Uczniowie pracując w grupach otrzymali kolorowe kartki bloku technicznego, sznurki, spinacze, plastelinę oraz ołówki. Z kartek należało wyciąć dowolny trójkąt. Następnie zrobić dziurki w wierzchołkach i zawiązać przez te dziurki otrzymane 3 kawałki sznurka, każdy kawałek w jednej dziurce. Sznurek musiał być tak zawiązany, aby ok 3 cm sznurka było za miejscem wiązania a pozostała część – dłuższa niż trójkąt - zwisała swobodnie. Następnie do każdego takiego sznureczka – jego dłuższej części -  należało przywiązać spinacz, który obciążał ten sznurek. Dzięki temu sznurek się prostował i trzymając za krótką część sznurka jego dłuższa część swobodnie zwisała. 

Dalej uczniowie pracując w parach mieli za zadanie narysować linie prostą wzdłuż zwisającego swobodnie sznurka obciążonego spinaczem. I tak trzy razy, obracając trójkąt i wykonując te same czynności z każdego wierzchołka. Sukcesem była sytuacje jeśli wszystkie narysowane linie w trójkącie przecięły się w jednym miejscu. Zdecydowanej większości grup udało się to zrobić. Linie narysowane przez uczniów to środkowe w trójkącie. A punkt przecięcia się tych środkowych to środek ciężkości trójkąta.



Następnie uczniowie wbili do plasteliny ołówek ostrą częścią a na jego zakończeniu z gumką położyli trójkąt w punkcie przecięcia środkowych. Było to sprawdzeniem czy środek ciężkości jest dobrze wyznaczony. Trójkąty się nie przychylały. Doświadczenie zakończyło się pełnym sukcesem. Jako ciekawostkę uczniowie również pomierzyli odcinki wyznaczone na środkowych przez środek ciężkości. Okazało się że są w stosunku 2:1.




Na koniec przeprowadziliśmy dyskusje gdzie w praktyce wykorzystujemy środek ciężkości przedmiotów: skok o tyczce, transport w samolotach, samochodach, konstrukcja łóżek.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz