12
stycznia w ramach wycieczki programowej zorganizowałam wyjazd do Centrum Nauki
Kopernik w Warszawie. W wycieczce brały udział klasa 1c oraz 2c.
W
czasie pobytu w CNK uczniowie mogli zobaczyć wystawy:
Płyń
lub giń
Czy statki znikają w Trójkącie Bermudzkim? Jak powstaje wir? Czym jest gruszka dziobowa? Płyń lub giń –wystawa zabrała nas na szerokie wody i pokazała, że dzięki nauce potrafimy je okiełznać.
Czy statki znikają w Trójkącie Bermudzkim? Jak powstaje wir? Czym jest gruszka dziobowa? Płyń lub giń –wystawa zabrała nas na szerokie wody i pokazała, że dzięki nauce potrafimy je okiełznać.
Na
wystawie poczuliśmy siłę wody na własnej dłoni, poznaliśmy roboty badające
morskie dno i uciekaliśmy z tonącego statku, który był największą
atrakcją – niektórzy uczniowie uciekali kilka razy! Samodzielnie
ukształtowaliśmy podwodny teren nurkowaliśmy na sucho.
Nowy Świat w
Ruchu
Nowy
Świat w Ruchu to 80 interaktywnych eksponatów. Wystawa daje
możliwości różnorodnych eksperymentów i samodzielnego wyciągania wniosków.
Być może nawet odkrycia czegoś więcej, niż przewidział autor eksponatu.
Równocześnie – eksponaty zachwycają precyzją. Eksponaty same prezentują
zjawisko. Pozwalają na poszukiwanie, badanie, niekiedy popełnianie błędów
– a dzięki temu rzeczywiste doświadczenie praw rządzących światem.
W
Nowym Świecie w Ruchu eksponaty podzielone są na grupy: Prąd
i magnetyzm, Fale i drgania, Żyroskopy i moment
bezwładności, Płyny (ciecze i gazy), Maszyny
proste, Kosmos, Zjawiska chaotyczne.
Symfonia
ruchu – esej : http://www.kopernik.org.pl/wystawy/swiat-w-ruchu/symfonia-ruchu/
Korzenie
cywilizacji
Na
styku nauk dzieją się zazwyczaj rzeczy najciekawsze. Nauki ścisłe, przyrodnicze
i humanistyczne przeplatają się ze sobą, uzupełniają wzajemnie. Są
nierozłączne. Na tej wystawie uczniowie mogli przyjrzeć się kamieniom milowym
naszej cywilizacji, przypatrzeć się jej największym zdobyczom: pismu,
filozofii, sztuce, technice. Szukając źródeł współczesnej cywilizacji mieliśmy
okazję wybudować most według projektu Leonarda da Vinci, wczuć się
w rolę archeologa używającego robotów podczas wykopalisk, a także
poznać wykorzystywane dawniej i dzisiaj źródła energii. Chętni uczniowie
mieli tu szansę odczytać naskalne malowidła, a także samodzielnie
zagrać na laserowej harfie.
Teatr Wysokich
Napięć
W tym
pomieszczeniu poczuliśmy napięcie na każdym kroku. Wśród mroku
zobaczyliśmy połyskującą czaszę generatora Van de Graaffa
i usłyszeliśmy odgłosy wyładowań atmosferycznych. Dalej były kule
i rury, wypełnione barwnymi, rozedrganymi zygzakami piorunów.
Re: generacja
Kim
jesteś, jakie są Twoje relacje z innymi? Co dzieje się w Twojej
głowie, gdy boisz się, kochasz, smucisz się, kłamiesz?
W
tej galerii nauka wchodzi w krainę emocji. Korzystając z najnowszych
odkryć psychologii, socjologii ale także neurobiologii i technologii
prowadzi po świecie, którego motywem przewodnim jesteś Ty sam
i Twoje relacje z innymi.
Strefa światła
to
wystawa opowiadająca o świetle, otaczając nas półmrokiem. To idealne
warunki, aby przenieść się w przestrzeń iluzji optycznych, poznać rozmaite
formy promieniowania elektromagnetycznego.
Po obejrzeniu wystaw wszyscy uczestnicy wycieczki zostali podzieleni według własnych zainteresowań na trzy grupy i wzięli udział w warsztatach.
Pierwsza grupa wzięła udział w warsztatach zaproponowanych przez Pracownię Robotyczną - "Tajniki Logiki" - Podczas zajęć w pracowni robotycznej uczniowie rozwijali zdolności techniczne (budowanie robotów), informatyczne (tworzenie algorytmów), pogłębiali wiedzę z matematyki (poznawali czym jest geometria) i z fizyki (dowiadywali się, jak działają np. czujniki oraz serwomechanizmy).
Jedną z konkurencji na turniejach robotów mobilnych są wyścigi robotów poruszających się po czarnej linii. Podczas zajęć uczniowie programowali takie roboty. W pracy inżyniera kluczowe są zdolności matematyczne, zwłaszcza podstawy logiki. Programowania robota, dostosowane było do poziomu wiedzy matematycznej uczniów klasy 1 i 2.
Dzięki zabawie połączonej z nauką uczniowi:
- poznali cechy funkcji liniowej,
- potrafili przedstawiać dane w formie tabeli,
- doskonalili podstawy logiki,
- testowali działanie zaprogramowanego robota i wyciągali wnioski,
- planowali doświadczenia i wykonywali je.
Zdjęcia: Mateusz Kolak
Druga grupa wzięła udział w zajęciach w Laboratorium Biologicznym - "Wyścig z pragnieniem"
Uczniowie byli członkami ekspedycji, która zagubiła się na bezludnej wyspie. Ich los zależał od znalezienia wody pitnej.
Zajęcia w laboratorium biologicznym przybrały niespotykaną formę. To nie była standardowa lekcja biologii, lecz gra w stylu "escape room". Aby przetrwać na bezludnej wyspie uczniowie musieli rozwiązać kilka problemów badawczych.
W czasie zajęć uczniowie:
- Poznali metody oznaczania jakości wody na podstawie bioindykacji.
- Poznali systemy oczyszczania wody.
- poznali zasady klasyfikacji i sposoby identyfikacji organizmów bezkręgowych z grupy stawonogów i mięczaków,
- pracowali z kluczami do oznaczania organizmów,
- pracowali z mikroskopem i przygotowywali preparaty świeże,
- poznali rolę organizmów o wąskim zakresie tolerancji na czynniki środowiska w monitorowaniu jego zmian,
- poznali wartość zasobów wody pitnej w życiu człowieka,
- uczyli się racjonalnej gospodarki zasobami wody.
Trzecia grupa wzięła udział w Laboratorium Fizycznym - "Wodne anomalie"
Uczniowie w czasie zajęć dowiedzieli się: Czym woda wyróżnia się spośród innych substancji? Co jest tego przyczyną i jak wpływa to na własności wody? Sprawdzili, na czym polega anomalia objętości wody oraz dlaczego w ogóle mówi się o „anomalii”. Zbadali oddziaływanie wody z polem elektrycznym oraz sprawdzili, czy w związku z tym woda jest dobrym przewodnikiem elektrycznym. uczniowie dowiedzieli się, jaka jest pojemność cieplna wody i co z tego wynika.
Podczas tego laboratorium uczniowie:
- doświadczalnie wyznaczali gęstość,
- wyjaśniali zjawisko pływania ciał oraz doświadczalnie określali parametry, które warunkują pływanie,
- poznali elektryczne własności wody.
Zdjęcia: Szczepan Piwowarski
Zdjęcie: Maciej Makowski
Na zakończenie pełnego dnia wrażeń wszyscy uczestnicy wycieczki udali się do planetarium - Niebo Kopernika na film "Na skrzydłach marzeń".
Film został zrealizowany w studio filmowym Niebo Kopernika. W czasie projekcji filmu odkrywaliśmy wielką tajemnicę latania z Leonardem da Vinci, braćmi Montgolfier, braćmi Wright i innymi pionierami lotnictwa. „Na skrzydłach marzeń” to niezwykła przygoda z nauką i historią lotnictwa, pozwalająca szybować balonem, sterowcem i samolotem.
Żródło: http://www.kopernik.org.pl/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz