wtorek, 22 września 2015

Śląki Kongres Oświaty


 
Tematem tegorocznego spotkania było hasło: „Twórcza szkoła – twórczy nauczyciel – twórczy uczeń”.
Każde uczeń posiada pewien określony potencjał twórczy, a odpowiednia pomoc wychowawcza może sprzyjać wydobywaniu talentów, dawaniu szansy jak najpełniejszego rozwoju, pogłębianiu pasji oraz ciekawości do poznawania świata. Stymulowanie, wzmacnianie oraz rozwijanie twórczości w nauczaniu i wychowaniu powinno cechować osoby  pracujące z dziećmi i młodzieżą.


Okładka książki Rewolucja w nauczaniu - jaką otrzymałam

Kreatywność, a co za tym idzie twórcze podejście, jest dziś najbardziej pożądaną wartością w każdym obszarze, poszukiwaną cechą ludzką, staje się ona słowem-kluczem w każdej dyscyplinie. Jak zatem kształcić twórczo? Szkoły i uniwersytety muszą być przygotowane do innowacyjnego i ustawicznego kształcenia, interdyscyplinarnego, holistycznego, zindywidualizowanego oraz ukierunkowanego na ucznia i studenta, wykorzystującego najnowsze technologie. Przekazywanie informacji i bierne ich opanowywanie przez uczniów już nie wystarcza. Potrzebne jest mobilizowanie wychowanków do samodzielnej pracy, poszukiwania, odkrywania problemów. Sprowadzać się to musi między innymi do tego, że zamiast wykładów ex-cathedra, nauczyciele powinni więcej dyskutować ze studentami i uczniami, zaszczepiać w nich ciekawość, bardziej uczyć ich uczyć się, a mniej uczyć wiedzy, którą każdy z nich może szybko znaleźć w internecie. Uczeń pełni rolę badacza, poszukiwacza i odkrywcy, staje się on podmiotem kształcenia i partnerem nauczyciela. Należy stwarzać sytuacje, w których to nie tylko nauczyciel, ale również uczeń i student zadaje pytania, poddaje coś w wątpliwość, twórczo  polemizuje – - nie zgadzając się z daną tezą i uzasadnia swoje stanowisko.

W ramach kongresu wzięłam udział w warsztatach  "Analiza matematyczna w zadaniach olimpijskich" - prowadzonych przez dr Łukasza Dawidowskiego -
 
Warsztaty skierowane były do nauczycieli matematyki, w szczególności uczących na szkołach ponadgimnazjalnych. Od czasu kiedy w szkołach obowiązuje nowa podstawa programowa, elementy analizy matematycznej są obowiązkową częścią edukacji młodzieży szkolnej realizującej program rozszerzony. Jednak zadania wykorzystujące metody analizy matematycznej podczas zawodów konkursowych, a zwłaszcza zawodów analizy matematycznej, pojawiały się regularnie.
Podczas warsztatów dr Ł. Dawidowaki pokazał, w jaki sposób można wprowadzić zadania z olimpiady matematycznej podczas prowadzenia lekcji matematyki z uczniami zdolnymi lub podczas prowadzenia kółek zainteresowań nakierowanych na rozwiązywanie zadań konkursowych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz