środa, 11 marca 2015

Matematyka bez granic






10 marca 2015r uczniowie klasy Ic wzięli udział w Międzynarodowym Konkursie: 

 Matematyka bez Granic - 

Konkurs był przeznaczony dla uczniów klas I szkół ponadgimnazjalnych.
Udział w konkursie (w kolejnej edycji) zgłaszany jest zgodnie z terminarzem obowiązującym w danej edycji za zgodą całej klasy, nauczyciela matematyki i dyrektora szkoły na formularzu przygotowanym przez KKO MK "
Etap wstępny odbywa się zgodnie z terminarzem obowiązującym w danej edycji i jest przeprowadzany przez nauczycieli matematyki w danej szkole - u nas 26 lutego.
 
Zadania wstępne wraz ze schematem oceniania i kluczem rozwiązań otrzymują nauczyciele koordynujący przebieg konkursu w szkole pocztą elektroniczną.
Zadania z etapu wstępnego są treningiem do rozwiązywania zadań finałowych. W ustalonym przez siebie terminie uczniowie powinni spróbować samodzielnie, dzieląc się na odpowiednie podzespoły, rozwiązać zadania wstępne w ciągu 90 minut.
Stopień trudności i liczba zadań konkursowych zależą od kategorii wiekowej uczestników (10 zadań dla klas gimnazjalnych i 13 zadań dla klas pierwszych liceów i techników).

Pierwsze zadanie podawane jest w języku obcym (angielskim, francuskim, niemieckim, hiszpańskim lub włoskim). Należy je przetłumaczyć, rozwiązać i rozwiązanie podać w wybranym języku obcym. Rozwiązanie to musi zawierać co najmniej 30 wyrazów.
W rozwiązaniu zadań konkursowych uczestniczy cała klasa (np. pracując w odpowiednio dobranych grupach). Czas na rozwiązanie zadań wynosi 90 minut.

Oceniana jest również strona graficzna i estetyka przedstawionych rozwiązań.
Uczniowie mogą korzystać za słowników językowych, przyborów geometrycznych, nożyczek, kredek i flamastrów.
Podczas zawodów finałowych nadzór nad klasami-uczestnikami konkursu sprawują wyłącznie nauczyciele, którzy nie uczą matematyki ani języków obcych w danej szkole.

Etap finałowy konkursu każdego roku odbywa się w tym samym dniu w ponad 40 krajach świata. Polega on na pisemnym, samodzielnym rozwiązywaniu zadań konkursowych.

26 lutego  rozwiązywali zadania próbne przed oficjalnym konkursem  

Matematyka bez granic

Geneza konkursu
  • Od kilkunastu lat w krajach Europy Zachodniej organizowany jest Międzynarodowy Konkurs Matematyczny "Mathematiques sans frontieres" mający charakter zawodów międzyklasowych.
  • Pierwsza edycja tego konkursu została zorganizowana w roku 1989 między innymi przez Akademię w Strasburgu. Objęła ona 87 klas szkół francuskich. Konkurs bardzo szybko zyskał dużą popularność w krajach Europy Zachodniej. Okazało się, że już po siedmiu latach liczba uczestników wzrosła do 2 745 klas, przy czym udział w zawodach wzięło ponad 27 tysięcy uczniów w wieku od 15-17 lat pochodzących z ponad 20 krajów. W kolejnych latach obserwowano wzrost liczby uczestników.
  • W XIV edycji Konkursu uczestniczyła młodzież z ponad 20 państw, w tym uczniowie z krajów Unii Europejskiej i krajów ubiegających się o przyjęcie do UE oraz młodzież z USA, Meksyku i Kanady.
  • Od 1993 roku Polska była reprezentowana w Międzynarodowym Konkursie "Mathematiques sans frontieres" (na zasadzie eksperymentu) przez uczniów z rejonu Nowy Sącz. W roku 2001 patronat nad Międzynarodowym Konkursem "Mathematiques sans frontieres" na terenie Polski objęło Polskie Towarzystwo Matematyczne zaś prace związane z propagowaniem oraz organizowaniem tego konkursu na terenie kraju powierzono Sądeckiemu Oddziałowi Polskiego Towarzystwa Matematycznego (Sądeckiemu Oddziałowi PTM). Powołany (w październiku 2001) Polski Komitet Organizacyjny Międzynarodowego Konkursu "Mathematiques sans frontieres" (wspierany przez Komitet Organizacyjny Konkursu w Strasburgu oraz polskie władze oświatowe) rozpowszechnił ten konkurs, co przełożyło się na szybki wzrost liczby polskich uczestników konkursu. Otóż już w 2001 roku w konkursie brało udział około 500 uczniów, w roku 2002 roku ponad 1 500 uczniów, a rok później liczba ta wzrosła do ponad 10 000 uczniów.
  • Do tej pory w konkursie uczestniczyli również uczniowie z Włoch, Szwajcarii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Belgii, Irlandii Północnej, Luksemburga, Hiszpanii, Danii, Finlandii, Austrii, Brazylii, Egiptu, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Nigerii, Maroko, Tunezji.
Specyfika zadań konkursowych
  • Tematyka zadań obejmuje różne działy matematyki i uwzględnia jej korelację z innymi przedmiotami nauczania szkolnego.
  • Zadania nawiązują do konkretnych sytuacji życiowych i pokazują przykłady zastosowania matematyki w życiu codziennym.
  • Zadania o różnym stopniu trudności są adresowane do wszystkich uczestników konkursu. Odpowiadają one umiejętnościom i zainteresowaniom uczniów.
  • Do rozwiązania niektórych zadań potrzebna jest odpowiednio rozwinięta wyobraźnia przestrzenna i sprawność manualna (konstruowanie, wycinanie, naklejanie różnych figur płaskich w celu tworzenia z nich nowych konfiguracji, budowanie modeli brył o zadanych własnościach, itp.).
  • Każdy region uczestniczący w konkursie "Matematyka bez granic" ma możliwość przedstawienia propozycji problemów matematycznych, które mogą być wybrane jako zadania konkursowe. W poprzednich edycjach konkursu były to przede wszystkim zadania przygotowane w krajach Europy Zachodniej.

Idee konkursu

Ideą Międzynarodowego Konkursu "Matematyka bez granic" jest otwarcie mentalnych granic pomiędzy:
  • krajami Unii Europejskiej oraz krajami z innych regionów świata,
  • szkołami danego regionu,
  • matematyką i językami obcymi,
  • szkołami publicznymi i niepublicznymi,
  • samymi uczniami.
Konkurs ma na celu podniesienie:
  • zainteresowania uczniów matematyką,
  • poziomu pracy w grupach,
  • stopnia zaangażowania wszystkich uczestników grup w realizacji wspólnie ustalonego celu,
  • własnej inicjatywy i rozwijanie twórczej aktywności uczniów,,
  • kształtowanie umiejętności pracy w grupach,
  • stopnia opanowania języków obcych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz