wtorek, 21 lutego 2017

Klikam i wiem

http://katowice.stat.gov.pl/
W lutym 2017r uczniowie klas: 1b, 1c, 1e, 2d oraz 3c po raz kolejny uczestniczyli w programie edukacyjnym "Klikam i wiem." 
Lutowa  edycja programu była już jego  dziewiątą edycją. 

Program przeznaczony jest dla każdego, w szczególności dla młodzieży szkolnej. Celem projektu jest wykształcenie umiejętności korzystania ze stron internetowych statystyki publicznej jako źródła danych statystycznych oraz nauka ich podstawowej interpretacji.

Każda edycja składa się z dziesięciu zadań polegających na udzieleniu odpowiedzi na pytania, które oparte są wyłącznie na informacjach z serwisu internetowego Głównego Urzędu Statystycznego i Urzędu Statystycznego w Katowicach. Każde zadanie zawiera pomocne wskazówki oraz jest wzbogacone blokiem "czy wiesz, że…" zawierającym odpowiednie do zadania ciekawostki statystyczne.

Pytania z edycji dziewiątej pozwalały uczniom skorzystać z Infografik jaskie wydaje GUS oraz informacji np. na temat turystyki. Pojawiły się również pytania, w których należało skorzystać z publikacji "Małego rocznika statystycznego i wyszukać w nim działu "edukacja i wychowanie". Inne z pytań dotyczyło budżetu gmin. Aby odpowiedzieć na pytanie: ile miast w województwie śląskim jest na prawach powiatu,  uczniowie musieli wyszukać informacji "Województwo śląskie w liczbach w 2016r".

Kolejny już raz uczniowie bardzo chętnie wzięli udział w programie, kształtując umiejętności posługiwania się TIK oraz wyszukiwania informacji.

środa, 15 lutego 2017

Dzień z matematyką na Uniwersytecie Śląskim - Ic

13 lutego 2017 roku uczniowie klasy 1c z IV LO w Katowicach spędzili cały dzień w murach Uniwersytetu Śląskiego w Instytucie Matematyki. Klasa dzięki wspaniałej współpracy szkoły z Uniwersytetem wzięła udział w warsztatach Lego Mindstorms - Żyroskopy i figury geometryczne. Warsztaty poprowadziła Pani dr Jolanta Sobera. Uczniowie programowali roboty aby te mogły jeździć i wykonywać ewolucje. Ćwiczenia były połączone z geometrią, gdyż zadaniem robotów było robienie obrotów po torze boków wielokątów. Uczniowie musieli obliczać miary kątów wewnętrznych dla dowolnych wielokątów, poczynając od trójkąta a na 18 lub 20, 24 katach kończywszy. Ćwiczyli również w sposób praktyczny programowanie.



 





Drugim blokiem jaki przygotował Uniwersytet dla Uczniów było zwiedzanie CINiBy - Centrum Informacji Naukowej i Bibliotekę Akademicką. Po CINiBie oprowadzała nas Pani Aleksandra Nycz, która wyjaśniła w jaki sposób możemy korzystać z zasobów Biblioteki, jak się zapisać do niej, w jaki sposób są wypożyczane książki i jak ich szukać na konkretnych półkach. Dowiedzieliśmy się co to jest  Wolny dostęp.Czym jest wolny dostęp do książek i czasopism?,Jak rozlokowane są książki w wolnym dostępie?,Plany wolnego dostępu, Oznakowanie książek,Jak pożyczyć książkę w wolnym dostępie czyli Samowypożyczalnia. Uczniowie zobaczyli strefy odpoczynku oraz mogli poznać miejsca pracy - Kabiny pracy samodzielnej. Ciekawe dla uczniów okazało się  miejsce magazynowania książek oraz możliwość zwrotu nawet w czasie wolnym i wtedy gdy CINiBA jest zamknięta. Nie zabrakło również pokazu miejsc z czasopismami oraz filmami jaki i miejsc do pracy w ciszy i spokoju. 



Ostatnim blokiem, w którym uczniowie wzięli udział był wykład dr hab. Mieczysława Kuli pt ,, Kalendarz i matematyka”w czasie którego między innymi zostały omówione podstawowe systemy kalendarzowe, kalendarz juliański i gregoriański, wieczny kalendarz. Uczniowie dowiedzieli się między innymi czym jest kalendarz - system rachuby dni i dłuższych odstępów czasu opierających się na dwóch zjawiskach astronomicznych - cykl zmian pór roku i cykli księżyca.   

 

Dzien Bezpiecznego Internetu

7 lutego, już po raz 13. w Polsce i w ponad stu krajach na świecie, obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) poświęcony bezpieczeństwu dzieci i młodzieży w sieci. Hasło tegorocznej edycji: „Razem zmieniamy internet na lepsze” podkreśla rolę każdego użytkownika sieci w budowaniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska online.
Podczas obchodów DBI chcieliśmy szczególnie podkreślić potencjał internetu, który dzieci mogą wykorzystać zarówno w edukacji, kontaktach z rówieśnikami jak również jako formę twórczej rozrywki.

Wzorem roku ubiegłego również w tym roku zgłosiłam naszą szkołę do udziału w tym wydarzeniu. Uczniowie z klasy 2d: Weronika, Mateusz, Dominika, Ala, Weronika, Julia, Ola Stasiu i Marysia oraz Karolina  przygotowali  wspaniałe plakaty promujące bezpieczne korzystanie z internetu.
W treści plakatów znalazły się zarówno wypisane w punktach zasady korzystania z internetu oraz jak można korzystać z niego w bezpieczny sposób. Co można robić dobrze z na jakie zachowania uważać.


W klasach, w których uczę uczniowie w czasie lekcji rozwiązali  kurs e-learning "W sieci" z piosenkarką Ewą Farną oraz obejrzeli filmy "Historia Julki" i "Historia Mateusza". 


Rozesłałam również wszystkim wychowawcom klas linki do scenariuszy lekcji  zamieszczonych na stronie: http://www.saferinternet.pl/pl/materialy-dbi-do-pobrania. 

Lekcje zostały przeprowadzone  w czasie lekcji wychowawczych.




IV LO znalazło się na mapie inicjatyw związanych z DBI  : (filmik wkrótce)

Również w szkole rozwiesiliśmy wszystkie plakaty jakie otrzymaliśmy od organizatorów: Polskie Centrum Programu Safer Internet, które tworzą Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundację Dzieci Niczyje) – realizatorzy unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja OrangePartnerem DBI 2017 jest Facebook. Tegoroczne wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem przez Minister Edukacji Narodowej Annę Zalewską, Minister Cyfryzacji Annę StreżyńskąMinistra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Jarosława Gowina, Rzecznika Praw Dziecka Marka Michalaka oraz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Marcina Cichego.


sobota, 11 lutego 2017

Dzień Maturzysty i Studniówka


"Zawżdy tak to bywało, 
Gdy 100 dni nauk zostało, 
Wielce godni żakowie, 
Biesiadowali na zdrowie!"

A wieczorem.... był  bal!
Piękny bal studniówkowy. Dostojny, czarujący, urokliwy. 
Był polonez i szaleństwa na parkiecie.

"Bo coś w szaleństwach jest z młodości, 
Wśród lotu, wichru, skrzydeł szumu, 
Co jest mądrzejsze od mądrości 
I rozumniejsze od rozumu".

Nie zabrakło również prezentacji klas. Nasza klasa przygotowała niesamowity występ taneczny. Jesteście wspaniali!!!
 
 Jeszcze długo przed Dniem Maturzysty Karolina z 3a razem z przewodniczącymi opracowała scenariusz Dnia Maturzysty. Julia z 3e przygotowała ładny napis, który przywitał klasy 3 w auli naszej szkoły.  Dzień rozpoczął się od przebierania maturzystów. Jest to już tak długa tradycja że nikt nie pamięta jak się rozpoczęła ani skąd się wzięła.























 
Każda klasa miała za zadanie wybrania 3 osób z najlepszymi ubiorami. Po głosowaniach w klasach wszystkie klasy 3 udały się do auli. Tam odbył się konkurs na wybór najlepszego stroju maturalnego. 

Jury w składzie :Pani Magdalena Dyrda, Pan Łukasz Durczyński i Pan Andrzej Kozak mieli nie lada orzech do zgryzienia, gdyż pomysłowość tegorocznych maturzystów była niesamowita. Każdy był  oryginalnie i nietuzinkowo przebrany. 
Pierwsze miejsce zbył Adrian Gabryel z klasy 3c w przebraniu za Kebab!!! Brawo Adrian
Drugie : Uczniowie  - Rodzina z Załęża 
Trzecie: Maciej Banasik i Robert Okoński z klasy 3a w przebraniu zakonnym.


Po konkursie uczniowie chodząc po szkole zbierali cukierki, które będą przeznaczone na szczytny cel.
Następnie miała miejsce próba poloneza w kolorowych strojach. Wszystkie klasy zebrały się w sali gimnastycznej. Klasy poważnie zaczęły taniec w rytm poloneza, jednak Pani Profesor Grażyna Żogała zrobiła  uczniom niespodziankę  puściła wersję dyskotekową. 
Później była wersja poważna, pięknie zatańczona. 
Po próbie całą społeczności maturzystów, każda klasa tańczył samodzielnie. 



To ostatnie nagranie z próby :