piątek, 27 marca 2015

Maczkowski Wieczór Naukowy


26 marca w naszej Szkole miał miejsce Maczkowski Wieczór Naukowy.

Uczniowie całej szkoły oraz zaproszeni goście mogli wziąć udział w  wykładach:
  • dr Agnieszka Woszczyk, Uniwersytet Śląski "Człowiek wobec sytuacji granicznych"
  • mgr Helena Jadwiszczok-Molencka, Uniwersytet Śląski "Intertekstualność tekstów     popkultury. Jak oglądać animacje?"
  • dr Łukasz Dawidowski, Uniwersytet Śląski "Piąty pingwin piecze pistacjową pizzę"
  • dr inż. Tomasz Szulc , Politechnika Śląska "O inteligentnym zaciąganiu kredytu. Matematyka pomaga zdecydować"
Całość wieczoru była zakończona widowiskiem naukowym "Strefy świata" poprowadzonym przez dr Andrzeja Boczarowskiego z Uniwersytetu Śląskiego. 
    


 Uczniowie klas 1c, 2c (mat-fiz) oraz inni chętni w tym ja :) wysłuchali wykładu Pana dr inż. Tomasza Szulca 
"O inteligentnym zaciąganiu kredytu. Matematyka pomaga zdecydować"
Tematy poruszane podczas wykładu :
- procet prosty,procent składany 
- wartość przyszła strumienia stałych płatności   cyklicznych
- wartośc obecna stałych płatności cyklicznych 
- renta wieczysta
- efektywna a nominalna stopa procentowa
- o ocenie efektywności inwestycji
- jak potraktowac kredyt?
- metody dynamiczne (dyskontowe)

DZIĘKUJEMY SERDECZNIE ZA CENNE INFORMACJE.    

Na koniec wykładu uczniowie poprosili o wpisy do swoich indeksów.




poniedziałek, 23 marca 2015

poniedziałek, 16 marca 2015

Święto liczby Pi - Uniwersytet Śląski

W piątek, 13 marca 2015 obchodziliśmy Święto Pi na Uniwersytecie Śląskim - klasa 1c i 2c
Data wybrana jest nieprzypadkowo - to dzień roboczy najbliższy 14 marca, w notacji amerykańskiej 3/14. Proponowaną przez Uniwersytet Śląski  formą obchodów święta był dziewiąty już festiwal nauk ścisłych i przyrodniczych, zorganizowany na terenie Wydziału Matematyki, Fizyki i Chemii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
        
Wśród przygotowanych wykładów, warsztatów czy pokazów coś atrakcyjnego mógł znaleźć  dla siebie zarówno pasjonat, jak i ten, kto chciałby dopiero odkryć urok nauk ścisłych, czy nawet ktoś, kto określa sam siebie jako zaprzysięgłego humanistę. Tradycyjnie zorganizowane zostały liczne konkursy i minikonkursy.

Wykłady jakie miały miejsce: 

Filozofia i matematyka a liczba pi - prof. dr hab. Andrzej Noras
Komunikacja, kodowanie, kosmici -  dr hab. Mieczysław Kula
Wielkie twierdzenie Fermata - mgr Joanna Zwierzyńska

Warsztaty, w których młodzież wzięła udział to m.in.:
Warsztaty ORIGAMI - prezentowały  jak wykonać motyla i lilię, a także łatwego do złożenia z 5 płatków kwiatka.Uczniowie mogli zobaczyć jeden ze sposobów na zrobienie ładnego pudełeczka z przykrywka, idealnego na zapakowanie niewielkiego prezentu lub do przechowywania drobiazgów.
FRAKTALE Jaki jest problem z pomiarem długości wybrzeża? Czy istnieją figury o skończonej powierzchni ale nieskończonym obwodzie? Z jak bliska można podziwiać piernikowego ludzika?
Dowiedzieliśmy się  się jak prosty przepis może prowadzić do zadziwiająco skomplikowanych i pięknych kształtów geometrycznych. 
KAWIARENKA SZKOCKA - Kawiarnia Szkocka we Lwowie to szczególne miejsce w historii matematyki - to właśnie tam spotykali się na wielogodzinnych dyskusjach najwybitniejsi matematycy polscy ze Stefanem Banachem na czele. Podczas warsztatów organizatorzy starali się  się odtworzyć klimat kawiarniany: chętni uczniowie mogli porozmawiać o matematyce ze studentami i doktorantami, rozwiązać dobrane do poziomu ich wiedzy matematyczne zagadki i problemy czy po prostu posiedzieć i posłuchać.
ZAGADKI LOGICZNEUwolnij pierścień, Zrób gwiazdę - to zadania, z którymi można było się zmierzyć. Na uczestników warsztatu czekała gimnastyka umysłu i dłoni: zostały przed nimi postawione różne zadania manualne, zagadki drewniane, druciane czy puzzle przestrzenne; można było też spróbować swych sił w potyczce z innymi w grze Labirynt.
ZABAWY Z FIZYKĄ - ogólnie dostępne pokazy fizyczne
WARSZTATY - DLACZEGO LATAMY - uczniowie samodzielnie skonstruowali poduszkowca, rakietę, czy samolot, który lata :)


(Zdjecie P. Juli Agnieszki Szymali)

 (Zdjecie P. Juli Agnieszki Szymali)

 









Rozkosze Łamania Głowy - WYNIKI

W czasie obchodów Święta Liczby PI na Uniwersytecie Śląskim 13 marca 2015r
miał miejsce finał   XXXVII Regionalnego Konkursu Matematycznego 
"Rozkosze łamania głowy"

Do finału przeszkli uczniowie klasy 1c: Maksymilian, Ola i Mateusz.

Maksymilian zdobył wyróżnienie - GRATULUJĘ!!!!! 

Spotkanie finałowe rozpoczął 45–minutowy wykład (w czasie wykładu finaliści mogli sporządzać własne notatki i korzystać z nich w dalszej części konkursu).Bezpośrednio po wysłuchaniu wykładu nastąpiła  część konkursowa (pytania testowe, podobnie jak w eliminacjach był to test wielokrotnego wyboru, oraz zadania otwarte. Część konkursowa trwała 45 minut. Każdy finalista otrzymał w dniu konkursu dyplom za udział w fi nale. 

piątek, 13 marca 2015

Dzień Matematyki

Dzień Matematyki - pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej został stworzony po to, aby dać uczniom trochę odmiany w nauce matematyki. Udział w grach i zabawach matematycznych ma na celu pokazać inną stronę tej nauki. Matematyka może być przyjemna i dawać radość.

Święto zostało zapoczątkowane przez organizację “World Education Games” w 2007 r. 
Od tego czasu było organizowane co roku w każdą pierwszą środę marca. 
W pierwszych obchodach tego święta wzięło udział 286 tys. uczniów z 98 krajów świata. 
Światowy Dzień Matematyki z każdym rokiem rozrastał się. W 2012 roku wzięło w nim udział prawie 6 mln uczniów z całego świata.
W Polsce pierwsze ogólnopolskie obchody Dnia Matematyki odbyły się 12 marca 2014 roku 
z inicjatywy  Stowarzyszenia Doskonalenia i Rozwoju 4improve i wzięło w nich udział ponad 100 szkół z całej Polski. 

Nasz Szkoła również przyłączyła się do obchodów tego Święta. 
Uczniowie klasy 1c wzięli udział w turnieju matematycznym przygotowanym przez serwis http://www.e-math.pl/





Turniej składał się z 36 pytań z zakresu matematyki i nauk pokrewnych. Do każdego pytania dołączona była prawidłowa odpowiedź oraz krótki opis "Na temat" związany z tym pytaniem, który pełnił rolę edukacyjną.Uczniowie zostali podzieleni na grupy. Każda grupa miała nazwę zwiazaną z matematyką i losowała pytania. Zabawa wszystkim sie podobała. Na koniec zwycięskie drużyny otrzymały drobne upominki:)




Święto liczby PI

12 marca 2015 r w naszej Szkole obchodziliśmy Święto Liczby  oraz Dzień Matematyki.
Wspólnie z moimi uczniami  z klasy  1c przygotowaliśmy  przedstawienie o liczbie pi.

Informacje i ciekawostki były przeplatane wierszykami o liczbie pi. Również nie zabrakło rewelacyjnie zaśpiewanych piosenek przez 1c (jesteście wspaniali ;)).
Kuba i Wiktor z 2c przygotowali okrągłe ciasteczka z naklejonymi literkami pi. Zwyczajem stało się również częstowanie uczniów tymi ciasteczkami. Reszta uczniów mat-fiz zaangażowała się w udekorowanie szkoły plakatami o liczbie pi.

A w nagrode była PIzza :)


Dzień liczby obchodzony jest 14 marca. Dzień mający na celu uczczenie stałej matematycznej 

(3.1415926...). Pierwszy raz obchodzony w San Francisco, w muzeum naukowym 'Exploratorium' 14 marca 1988. Pomysłodawcą był Larry Shaw obecnie emerytowany już pracownik tego muzeum. Larry Shaw nazywany jest "Księciem Pi" (ang: Prince of Pi). Świętowanie dnia liczby Pi w tym muzeum polega na chodzeniu w kółko, i zajadaniu okrągłych ciastek (ang: Pie - słowo 'Pie' podobne jest do 'Pi'). Apogeum święta wypada 14 marca o godzinie 1:59:26 (przybliżenie liczby pi to : 3.1415926 ) Liczba  to stała matematyczna, która pojawia się w wielu dziedzinach matematyki i fizyki. Ludzie zetknęli się już z nią w starożytności zauważając, że stosunek obwodu koła do jego średnicy jest wartością stałą. Babilończycy przyjmowali, że jest on równy w przybliżeniu 3,14
Liczba jest liczbą niewymierną, co oznacza, że nie może być zapisana jako iloraz dwóch liczb całkowitych.
Archimedes w III w. p.n.e. oszacował
Archimedes w III w. p.n.e. oszacowałArchimedes w III w. p.n.e. oszacował z dokładnością dwóch miejsc po przecinku. Użył do tego metody bazującej na zależnościach geometrycznych.
Nie wszyscy na pewno wiedzą, że 14 marca to także dzień urodzin jednego z największych fizyków - teoretyków, twórcy szczególnej i ogólnej teorii względności, laureata nagrody Nobla - Alberta Einsteina i matematyka - Wacława Sierpińskiego.
Nie wszyscy na pewno wiedzą, że 14 marca to także dzień urodzin jednego z największych fizyków - teoretyków, twórcy szczególnej i ogólnej teorii względności, laureata nagrody Nobla - Alberta Einsteina i matematyka - Wacława Sierpińskiego.Nie wszyscy na pewno wiedzą, że 14 marca to także dzień urodzin jednego z największych fizyków - teoretyków, twórcy szczególnej i ogólnej teorii względności, laureata nagrody Nobla - Alberta Einsteina i matematyka - Wacława Sierpińskiego. 14 marca 2004 roku Daniel Tammet (chory na autyzm) wyrecytował z pamięci 22514 cyfr rozwinięcia liczby



środa, 11 marca 2015

Matematyka bez granic






10 marca 2015r uczniowie klasy Ic wzięli udział w Międzynarodowym Konkursie: 

 Matematyka bez Granic - 

Konkurs był przeznaczony dla uczniów klas I szkół ponadgimnazjalnych.
Udział w konkursie (w kolejnej edycji) zgłaszany jest zgodnie z terminarzem obowiązującym w danej edycji za zgodą całej klasy, nauczyciela matematyki i dyrektora szkoły na formularzu przygotowanym przez KKO MK "
Etap wstępny odbywa się zgodnie z terminarzem obowiązującym w danej edycji i jest przeprowadzany przez nauczycieli matematyki w danej szkole - u nas 26 lutego.
 
Zadania wstępne wraz ze schematem oceniania i kluczem rozwiązań otrzymują nauczyciele koordynujący przebieg konkursu w szkole pocztą elektroniczną.
Zadania z etapu wstępnego są treningiem do rozwiązywania zadań finałowych. W ustalonym przez siebie terminie uczniowie powinni spróbować samodzielnie, dzieląc się na odpowiednie podzespoły, rozwiązać zadania wstępne w ciągu 90 minut.
Stopień trudności i liczba zadań konkursowych zależą od kategorii wiekowej uczestników (10 zadań dla klas gimnazjalnych i 13 zadań dla klas pierwszych liceów i techników).

Pierwsze zadanie podawane jest w języku obcym (angielskim, francuskim, niemieckim, hiszpańskim lub włoskim). Należy je przetłumaczyć, rozwiązać i rozwiązanie podać w wybranym języku obcym. Rozwiązanie to musi zawierać co najmniej 30 wyrazów.
W rozwiązaniu zadań konkursowych uczestniczy cała klasa (np. pracując w odpowiednio dobranych grupach). Czas na rozwiązanie zadań wynosi 90 minut.

Oceniana jest również strona graficzna i estetyka przedstawionych rozwiązań.
Uczniowie mogą korzystać za słowników językowych, przyborów geometrycznych, nożyczek, kredek i flamastrów.
Podczas zawodów finałowych nadzór nad klasami-uczestnikami konkursu sprawują wyłącznie nauczyciele, którzy nie uczą matematyki ani języków obcych w danej szkole.

Etap finałowy konkursu każdego roku odbywa się w tym samym dniu w ponad 40 krajach świata. Polega on na pisemnym, samodzielnym rozwiązywaniu zadań konkursowych.

26 lutego  rozwiązywali zadania próbne przed oficjalnym konkursem  

Matematyka bez granic

Geneza konkursu
  • Od kilkunastu lat w krajach Europy Zachodniej organizowany jest Międzynarodowy Konkurs Matematyczny "Mathematiques sans frontieres" mający charakter zawodów międzyklasowych.
  • Pierwsza edycja tego konkursu została zorganizowana w roku 1989 między innymi przez Akademię w Strasburgu. Objęła ona 87 klas szkół francuskich. Konkurs bardzo szybko zyskał dużą popularność w krajach Europy Zachodniej. Okazało się, że już po siedmiu latach liczba uczestników wzrosła do 2 745 klas, przy czym udział w zawodach wzięło ponad 27 tysięcy uczniów w wieku od 15-17 lat pochodzących z ponad 20 krajów. W kolejnych latach obserwowano wzrost liczby uczestników.
  • W XIV edycji Konkursu uczestniczyła młodzież z ponad 20 państw, w tym uczniowie z krajów Unii Europejskiej i krajów ubiegających się o przyjęcie do UE oraz młodzież z USA, Meksyku i Kanady.
  • Od 1993 roku Polska była reprezentowana w Międzynarodowym Konkursie "Mathematiques sans frontieres" (na zasadzie eksperymentu) przez uczniów z rejonu Nowy Sącz. W roku 2001 patronat nad Międzynarodowym Konkursem "Mathematiques sans frontieres" na terenie Polski objęło Polskie Towarzystwo Matematyczne zaś prace związane z propagowaniem oraz organizowaniem tego konkursu na terenie kraju powierzono Sądeckiemu Oddziałowi Polskiego Towarzystwa Matematycznego (Sądeckiemu Oddziałowi PTM). Powołany (w październiku 2001) Polski Komitet Organizacyjny Międzynarodowego Konkursu "Mathematiques sans frontieres" (wspierany przez Komitet Organizacyjny Konkursu w Strasburgu oraz polskie władze oświatowe) rozpowszechnił ten konkurs, co przełożyło się na szybki wzrost liczby polskich uczestników konkursu. Otóż już w 2001 roku w konkursie brało udział około 500 uczniów, w roku 2002 roku ponad 1 500 uczniów, a rok później liczba ta wzrosła do ponad 10 000 uczniów.
  • Do tej pory w konkursie uczestniczyli również uczniowie z Włoch, Szwajcarii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Belgii, Irlandii Północnej, Luksemburga, Hiszpanii, Danii, Finlandii, Austrii, Brazylii, Egiptu, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Nigerii, Maroko, Tunezji.
Specyfika zadań konkursowych
  • Tematyka zadań obejmuje różne działy matematyki i uwzględnia jej korelację z innymi przedmiotami nauczania szkolnego.
  • Zadania nawiązują do konkretnych sytuacji życiowych i pokazują przykłady zastosowania matematyki w życiu codziennym.
  • Zadania o różnym stopniu trudności są adresowane do wszystkich uczestników konkursu. Odpowiadają one umiejętnościom i zainteresowaniom uczniów.
  • Do rozwiązania niektórych zadań potrzebna jest odpowiednio rozwinięta wyobraźnia przestrzenna i sprawność manualna (konstruowanie, wycinanie, naklejanie różnych figur płaskich w celu tworzenia z nich nowych konfiguracji, budowanie modeli brył o zadanych własnościach, itp.).
  • Każdy region uczestniczący w konkursie "Matematyka bez granic" ma możliwość przedstawienia propozycji problemów matematycznych, które mogą być wybrane jako zadania konkursowe. W poprzednich edycjach konkursu były to przede wszystkim zadania przygotowane w krajach Europy Zachodniej.

Idee konkursu

Ideą Międzynarodowego Konkursu "Matematyka bez granic" jest otwarcie mentalnych granic pomiędzy:
  • krajami Unii Europejskiej oraz krajami z innych regionów świata,
  • szkołami danego regionu,
  • matematyką i językami obcymi,
  • szkołami publicznymi i niepublicznymi,
  • samymi uczniami.
Konkurs ma na celu podniesienie:
  • zainteresowania uczniów matematyką,
  • poziomu pracy w grupach,
  • stopnia zaangażowania wszystkich uczestników grup w realizacji wspólnie ustalonego celu,
  • własnej inicjatywy i rozwijanie twórczej aktywności uczniów,,
  • kształtowanie umiejętności pracy w grupach,
  • stopnia opanowania języków obcych.

poniedziałek, 9 marca 2015

Statystyka bliżej nas

W dniu 9 marca 2015 r. w Urzędzie Statystycznym w Katowicach miał miejsce  Dzień Otwarty pod hasłem       „Statystyka bliżej nas”.


Nasza szkołę reprezentowała   klasa Ic oraz ja jako opiekun :)


Program wizyty uczniów obejmował następujące bloki tematyczne:
  • Organizacja i zadania statystyki publicznej,
  • Podstawowe badania ankietowe (ich cel, metody realizacji oraz wykorzystywanie wyników); identyfikacja tożsamości ankietera,
  • Zasady wpisu do rejestru Regon,
  • Współczesne metody prezentacji danych statystycznych (dobre praktyki i błędy prezentowania danych w formie graficznej na przykładzie statystyki rynku finansów),
  • Gospodarka wodno-ściekowa w województwie śląskim – wybrane dane,
  • Praktyczne wykorzystanie zasobów informacyjnych statystyki publicznej (serwis internetowy, publikacje, Strateg, BDL itp.).


Wydarzeniu towarzyszła  wizyta w Informatorium Statystycznym. Również uczniowie mogli w praktyce sprawdzić działanie i wyszukiwanie zasobów, jakimi dysponuje Urząd Statystyczny.

piątek, 6 marca 2015

Rozkosze Łamania Głowy


3 marca 2015r uczniowie klasy 1c i 2c wzięli udział w elimanacjach XXXVII Regionalnego Konkursu Matematycznego "Rozkosze łamania głowy".
Z każdej klasy chęć uczestnictwa zgłosiło 5 uczniów.


Celem konkursu jest popularyzacja matematyki wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych.


 
Mamy sukces!!!!!!
Uczniowie klasy 1c Ola, Maksymilian i Mateusz, 
przeszli do finału konkursu, 
który odbędzie się 13 marca podczas obchodów Święta Liczby PI  na Uniwersytecie Śląskim 
w Katowicach.